LillaGul-lekar över Kungshamn

 

Lördag 21 augusti 2021. Lite svaga vindar från nordväst lockade mitt flygsug så efter ha laddat LillaGul och Weasel så styrdes kosan mot Kungshamn. Efter att ha parkerat vid brukshundsklubben och vandrat genom skogen upp till klipputsikten så möttes jag av fina fläktar från rätt riktning.

Efter ha väckt LillaGul till liv så kastade jag ut i vinden och började leta av trycket, snart hade jag kodat av det lite knorvliga lyftet och då blev jag varm i fingrarna och började laja loss ordentligt. Det blev en mängd snabb låga svep och snurr mellan träden framför mig och till sidan



Det blev även lite hårda sättningar och trädlandningar när jag blev lite väl spakglad. Tyvärr tog LillaGul lite stryk och blev lite skrynklig i framkant och vingspetsar, men den är ju till för att flygas såhär så det kändes som att det fick jag ta. Nästa variant blir nog i EPP så den blir en mer tålig och långlivad kompis att laja med. 

Jag fick en fin spakning och flygtrance så länge som vinden var rätt men efter någon timme och halv så vred det alltmer mot nord och blev rejält turbulent och knorvligt. Efter lite brottning med lyftet så insåg jag att det var dags att landa och packa ihop och bege sig.

Det var bara att tacka hanget för en fin flygsession som gett mycket spaknöje per minut och börja promenaden ner till bilen. Det hade blivit en bra kombination av svagvindslaj med mycket flygtrance så hangglöden värmde i sinnet, en kort men bra dag på kanten.

Tobias

Kommentarer