Rapport från en byggbänk - del 2


Torsdag 2 augusti 2018. Den lilla vingen som campat på byggbordet har lockat och pockat på min uppmärksamhet och besviket kvidit när jag mest rusat förbi utan att ägna den en blick. Då och då plockade jag upp den och vred lite på den men eftersom det kändes som jag kört fast med hur jag skulle montera den så lades den ner igen orörd. Men tillslut infann sig inspirationen och det börjades bygga igen...


Det blev ett omtänk när det gällde elsystemet efter att jag hittat en riktigt tunn liten acke jag hade liggande, nu kunde jag få den så slät jag ville ha den utan att nåt stack upp så då gick monteringen rätt snabbt. Eftersom vingen är så lite så ville jag ha så mycket av vikten långt fram så det blev rätt tajt med framförallt alla sladdar men efter lite knåpande jag fick ihop det till slut.


När jag ändå hade farten uppe så böjde jag till pianotråd och limmade med gummilim längs framkanten på vingen, det ger väldigt bra slagskydd och förlänger livslängden rejält på våra kantiga och hårda hang.


Efter att limmet satt sig drog jag en förstärkning över med Blendermtejp som en lite extra säkerhet.


Sedan skar jag helt resolut bort skevrodren från vingen, dessa var rätt tjocka och avslutades med en tjock rak kant som jag inte gillade alls. Dessutom är det ett måste inför nästa steg i bygget...


Därefter klädde jag hela vingen med packtejp ordentligt och la en hel del möda på att få vingspetsarna så släta som möjligt.


Detta följdes av att jag strök hela vingen med strykjärnet så att plasten krympte lite och bet sig lite bättre fast i skummet. Då blir ytan lite slätare och det blir lättare att klä med annan tejp senare


Skar sedan ut nya skevroder ur ett golvisoleringskum jag hittat, det är lite segare och inte så bräckligt som Depron och gick därmed lättare att skära och slipa lite efter behov. Jag tejpade en 1mm kolstav längs bakkanten och skar mot den för att få en så jämn och fin bakkant som möjligt.


Efter lite skärande och slipande fick jag till två stycken fina ämnen till skevar.


Efter lite materialtest kom jag fram till att de behövdes styvas upp mer än med bara tejp, det blev inte så vridstyvt som jag ville ha det. Så då klädde jag dem först med laminatfilm med ett lager på vardera sidan, det blev lite knorvligt för de böjde sig tyvärr som bananer även om de blev styva och fina.


Jag skar helt enkelt tre stycken små snitt genom laminatet på ena sidan, böjde rätt och tejpade så var de raka nog för att användas. Sedan tejpade jag dem längs alla kanter så var de klara.


Första testen för att se hur det passade och det var ju till förnöjelse...


Efter att ha monterat skevarna på plats så klippte till lite kanalplast och tejpade på plats som fäste för fenan.


Tog en bra stund innan jag var nöjd med form och storlek på fenan, sen skar jag ut den ur 3mm depron och limmade med gumilimet på en 2mm kolfiberstång och det fäste bra utan att fräta.


Gjorde en lite förstärkning och stabiliseringsfäste för fenan och det gick rätt smidigt. Fenans stång skjuts in mittenhålet på kanalplasten och fena glider in i det lilla gapet för att styvas upp i sidled. Kommer även att droppa CA längs stången för att öka friktionen och det styvar upp ännu mer.


Sen kopplade jag ihop servon, mottagare, BEC och acke innan jag kollade riktningar på servona så att allt gick åt rätt håll. Därefter tejpade jag in allt efter ha knölat ordentligt med alla sladdar.


Tillsist skar jag till ett lite skyddande och slätt lock ur petplast från ett salladskålslock från Preem, det gick att få till en nästan perfekt passning då det rundar av fint från en slät topp. Nu är det mest fintejpning och småfnul kvar så det kommer i nästa rapport...

Tobias



Kommentarer

  1. The description guide of Kanalplast might be in your hand, but what about its applicability. There are endless usages of this material, but if you are unable to buy them, then it is a sheer waste. Norhage will serve you with varied qualities of Kanalplast and at the best price that you have ever imagined. It is made of PVC and is known to cover up the areas with the best support. To know more, connect with us directly through our website #Norhage.

    Drivhus | Drivhus Til Salgs | Terrasse Tak | Polykarbonat | Polykarbonat Platter | Kanalplast | Drivhus Plast | Drivhus I Tre | PVC Gardin


    SvaraRadera

Skicka en kommentar