Nytt hang på Lövhagstoppen

 


Måndag 5 juli 2021. Det blåste svaga sydöstvindar enligt väderstationerna i skärgården och jag som var sugen på en hangstund till kvällningen letade lite lojt efter en bra klippa att besöka. Ur minnet flöt det plötsligt upp att det kunde vara kul att testa bergstoppen nere vid Lövhagen i Nynäshamn. Jag har spanat på denna topp från Knappelskär när vi vart där och flugit och även vart uppe på den för att fotografera, men aldrig testat att flyga där. Nåväl, när det nu var vind rakt på så var det värt att åka ner och pröva. Så jag packade bilen och rullade iväg.

Det är en liten promenad från parkeringen vid Lövhagen, och den var rejält myggig dessutom. Sista biten är det en liten klätterstrapats genom ospårad terräng men väl uppe på plats så fläktade det fint och inget regn verkade hota den närmaste tiden även om horisonten var lite gråblå. Lövhagstoppen har en fin egenskap och det är att det är utsikt runt i alla vädersträck från däruppe så det känns verkligen som om man är på toppen av ett berg.


Jag riggade Weaseln och kastade ut och nog fanns det lyft även om det var svagt, det tog en stund att hitta lyftbandet och det var inte så djupt eller brett. Men jag kunde svepa loss lite fint om jag var försiktig och inte gick för långt ut på sidorna, så jag fick en fin session i skönt svalkande fläktar.

Efter en stund landade jag och plockade fram hjälmen för headcam, riggade och satte den på huvudet och kastade ut igen. Jag ville testa om den lilla fjärrutlösaren jag köpt även funkade till att ta bilder med headcam-monterad mobil, och det fungerade utmärkt. Så jag började en närsvepig lek för att flyga för kameran och fånga lite bilder i farten och givetvis satte jag Weaseln då och då när jag var oförsiktig i lyftet och svepte för nära eller lågt.




Men inga skador inträffade och efter att ha fått ihop lite bilder så landade jag och plockade av mig hjälmen, efter lite paus med macka och dricka så väckte jag LillaGul och kastade ut i det lite svagare lyftet. Även om det avtagit så fick jag en rejält rolig svep-och-lek session med lågsniffar och allmänt lajande när mig och kanten. Jag hade väldigt roligt och bara frossade i hur snabb men ändå rörlig LillaGul är, den är snabb och flytig på samma gång och det gör att jag bara spakar den vilt och frenetiskt utan hämningar.

Den är en förvånande kul lite skapelse och jag funderade på en ännu lättare variant framöver, det är ett projekt att ägna lite tid och tankar åt. Dock måste jag nog välja EPP istället för vanligt vitskum och pappning till nästa bygge, då den sakta men säkert blir allt mer sliten av den lite mer risktagande flygning jag gillar som mest...


Jag flög mig nöjd och sen satta jag och tittade på det falnande ljuset lite innan jag packade ner och började återtåget. In mot Stockholm var det en riktig fin och stor regncell som blev vacker i det falnande ljuset och jag stannade till lite och tittade på den en stund. Sen fick jag springa från myggens frenetiska anfall på väg till bilen och rullade nöjd hem i skymningsmörkret. Alltid lika kul och glädjande att testa ett nytt hang, och dit är det värt att återvända.

Tobias 

Kommentarer