Efterlängtad spakfest på Mörtis

 

Söndag 20 juni 2021. Jag hade känt en längtan ut till Mörtis ett bra tag men vindarna och ledigheterna hade inte passat ihop på hela våren. Men när jag kollade på morgonen såg äntligen prognosen väldigt lovande ut, och jag bestämde mig för att ta mig ut så snart jag kunde. Efter lite laddning och annat fixande kom jag iväg och rullade snabbt ut och parkerade vid den vanliga platsen. Det var rejält varmt och det blev en väldigt svettig promenad ut genom skogen till klippan, men väl därute så fläktade och svalkade vinden skönt nog. Det blåste fint och stabilt in mot kanten och flygsuget gick i topp på en gång så jag klargjorde LillaGul och kastade ut.


Det blev en sån där skön och lekig session man kan njuta av när lyftet är så fint och trycket så jämnt att man kan bara spaka loss och gå nära, svepa långt ner, upp i det blå och tramsa omkring längs kanten i största allmänhet. Jag fick verkligen en perfekt spakfest där på kanten i solen och den varma vinden.





Jag flög så länge att jag blev orolig att acken skulle ta slut, så efter några närsvep så landade jag mjukt LillaGul i en granruska bredvid mig. Tog sedan en lite dricka paus och tittade på utsikten en stund. Efter det så växte flygsuget igen och Påswisel plockades fram och väcktes till liv. Den är ju lite knorvlig att sätta ihop numera då den måste tejpas ihop rätt rejält och jag alltid är lite orolig över om jag fått tyngdpunkten rätt, men när jag kastade ut så gled den iväg så fint och med god balans och bärighet.

Det blev en lite annan session med Påswisel, en mycket svepigare och flowigare variant då vinden vridit lite och tunnat ut lite, så jag fick svepa bort mot vänster i sköna surfningar både högt och lågt. Sveptrancen infann sig snart och jag spenderade över en timme med hålla den i fin fart och snabba passager med höjdupphämtningar i svängarna för att sen ibland glida förbi i ögonhöjd eller dyka ner lågt framför träden vid strandkanten ovan för vattenytan och sen upp igen i sköna mjuka gungor. 





Svepfesten höll igång ända tills jag blev lite väl sugen på närsvep och nästan slog av mig glasögonen med en vingspets när den ven förbi alldeles för nära i en lite övermodig spakning. Min duckning och tumreflex kastade upp Påswiseln i höjden nästan vertikalt och i mitt spakvevande så välte jag den över bakåt och den gick ur lyftet och singlade ner i träden där bakom. Den landade mjukt och helt oskadd så det var bara att hämta den och ta en till drickapaus och softa ner lite.


När jag satt där så märkte jag att det kändes som vinden ökade på lite och efter ha gått fram på kanten så visade det stämma. Sugen på att även lufta RockBreaker så väckte jag den och gick ut på kanten för att kasta ut den. Jag tvekade lite för även om det ökat så var det i undre kant på vad den kräver, men strax tog flygsuget över så jag hivade ut den i vinden. 



Jag fick iväg den i svepfart men det var lite på gränsen med lyftet helt klart, så gick vänster ut och försökte få igång den fartmässigt, men den ville inte riktigt få igång glidet utan konstrade och vaggade lite oroväckande. Det verkade också som om vinden vridit lite till och nu var störd av ön som ligger utanför Mörtis, det var ett rätt knorvligt tryck som inte ville bära riktigt bra.

Efter några skakiga svepvarv kom jag lite för lång ut till höger och tappade lyftet helt, den tappade farten och nosade ner under kanten och jag såg inte var den landade men hörde ett frasigt ljud så antog att den satte sig i nått buskage. Jag tittade över kanten men kunde inte se den, men hade en klar aning om var den landat ungefär, så det var bara att klättra ner från klippan och börja leta. Efter en lite bökig nerklättring och kort stunds letande så skymtade jag fenan i en ekbuske, och efter ha plockat fram den så visade den sig vara helt oskadd skönt nog. 



Så efter en lite svettig klättring upp så satte jag mig och drack upp mitt sista vatten och tittade på utsikten igen, vinden verkade ha vridit lite till och avtagit så jag antog att det bara var att packa ihop och ge sig av mot bilen. La upp de flugna planen och tog en avskedsbild innan jag började packa ihop allting jag spritt runt mig på klippan.


Men precis när jag skulle ta och lyfta upp allt för att gå såg jag plötsligt en mås precis framför hangkanten som gled förbi i perfekt lyft, nyfiken klev jag fram och tittade och det hade vridit tillbaka och låg nu perfekt på igen. Så jag kunde inte hålla mig utan plockade fram Weasel och väckte den snabbt innan jag kastade ut och fick en finfin liten avslutningsflygning där lyftet räckte till både svep och en stunds lajande framför kanten.


Sen dog vinden helt bort plötsligt, jag hade fått det sista hurraet, och Weasel tappade lyftet och vek sig ner framför klippkanten. Men landade på en lite klippavsats nån meter ner så jag slapp klättra och ha mig för att få tag på den. Efter det avslutet var det bara att tacka Mörtis för den fantastiska flygdagen, packa ihop allt och börja den svettiga promenaden tillbaka till bilen. Och hoppas på fler Mörtisdagar som denna.





Kommentarer