Hangifiering av Libelle

 


Onsdag 16 juni 2021. Efter att inhandlat min Libelle så blev den givetvis liggande ett tag, är man en lååångsam byggare så är man. Men efter lite funderande så bestämde jag mig för att hangifiera den genom att förstärka framkanten med pianotråd. Detta ger en betydligt större tålighet mot grenar och annat kantigt vid oplanerade landningar eller trädkontakter av olika slag som brukar inträffa i hangflyget. Min Weasel har en sån modding och den har tagit otroliga mängder stryk genom åren så jag är helt övertygad om denna lilla förstärkning verkligen är värd sin lilla ansträngning.

Nåväl, jag började med att spåra fram en liten försänkning längst framkanten med den ovassa sidan på ett skalpellblad, sen böjde jag till pianotråden så den följde framkantens rundade form, tejpade den på plats och limmade sedan med CA. Det är en enkel process men man får ha lite tålamod när man böjer till pionotråden, så den inte spänner för mycket när man limmar.

När väl allt var limmat och torrt så tog jag Blendermtejp och la längs framkanten för att släta ut lite och förstärka lite till, tejpen formar sig fint efter böjar så den ligger bra och tar en hel del stryk utan problem. Sen var det klart och det blev bra resultat med en väldigt liten påverkan på vingprofilen så jag känner ingen oro över att det ska påverka flygegenskaperna alls. Nästa steg blir att köpa ännu tunnare pianotråd och göra samma modd på stabben och fenan, sen så är den hangifierad fullt ut för ett hårt liv på våra oförlåtande hangkanter.




Tobias

Kommentarer