Vagvind och blåstlurad på Kungshamn

 


Lördag 1 maj 2021. Efter en lite seg morgon med en del funderande över var den utlovat svaga och vridande vinden torde vara bäst, så bestämde jag mig tillslut för Kungshamn. På vägen ut så vajade flagorna på Fåfängan bra och vad som såg ut att var i rätt riktning, så jag var på bra flyghumör när jag väl parkerat bilen och gick genom skogen upp mot vår vanliga flygspot.

Väl på plats så såg det dock lite dystert ut, det var helt vindstilla och inga grenar rörde sig alls. Det såg ut att komma en större vindråk borta från Värtan men den rörde sig väldigt långsamt tyvärr. Det var bara att slå sig ner på den misshandlade men än så länge funktionella bänken som stod där och vänta in vinden. Jag satt väl och softade en kvart sen började det tillslut fläkta och vinden fick lite fart, så jag hivade upp Weaseln i det svaga lyftet med ett rejält kast.

Det var inte mycket till lyft men jag fick ändå en fin liten svepsession med en hel del skrapande efter lyftet, man fick verkligen vara nog vart man placerade Weaseln så man inte tappade det lilla tryck som fanns. Det var rätt skönt att få spaka loss lite försiktigt trots det loja lyftet och jag fick väl ut en ca 20 minuters flygstund innan lyftet helt sonika tog tvärslut.

Jag hade lite fart just då skönt nog så ett snabbt svep ner så hade jag den på backen där jag stod utan problem. Jag tänkte att det var väl bara att vänta en stund så skulle nästa pust komma för en ny liten kort session och satte mig på bänken för att vänta in den. Men det hände inget på en bra stund, vindråken som krusade ytan mellan mig och Lidingö stannade av och sen så började jag känna lite svaga pustar, men det kom bakifrån där jag satt.

Efter att ha titta på lite segelbåtar som kämpade med att få någon vind i seglen så insåg jag att det väntade vridet hade kommit betydligt tidigare än väntat, så nu blåste det mer östligt än nordvästligt. Så det var bara att packa ihop och knata tillbaka till bilen. Lite antiklimaxigt slut på den flygstunden men det är sånt som händer, jag var ändå lite nöjd med den lilla svepsession jag fick, den väckte hangglöden i mig trots allt.

Tobias


Kommentarer