Wasabipremiär med överraskning

 

Fredag 3 juli 2020. Wasabin blev stående längre jag tänkt men tillslut under semesterperioden så fick jag ihop det och installerade och viktade den. Sen blev det lite väntan på att vindarna skulle samarbeta innan det såg ut som en bra dag att kasta den över kanten infann sig. En lagom västan inbjöd till Korpis och även om jag helst hade velat ha luftdopet på Rangsta så var prognosen avtagande för dagen så tiden räckte inte riktigt till för en mer långväga utflykt. 

Nåväl, väl på plats så blåste det fint men kanske lite under vad jag hade hoppats på så kände en liten tvekan om det skulle bli något luftdop. Men jag började med Weaseln och flög igång fingrarna i fint och stabilt tryck, sen började det öka på lite också så kände snart att det skulle nog kunna bli ett utkast av Wasibin. Så jag landade snabbt och klargjorde den blåa, det blev en väldigt koncentrerad och mycket noggrann koll av hur alla roder rörde sig och om det verkligen var i rätt riktning.

Men tillslut så stod jag där med den upplyft över huvudet och kände hur vinden ryckte i vingarna, och med ett steg fram och rejäl svung i armen kastade jag ut den över kanten. Den nosade ner lite men fick snabbt upp farten och jag la den i ett svep ut till vänster, hämtade höjd och den ven fint när den passerade på nytt framför kanten. Trycket räckte bra till och jag började experimentera  med lite gungor, dyksvep, någon enstaka roll framför och ovan kanten. Den hade bra driv och fin penetration i vinden och var väldigt direkt i rörligheten på ett skönt sätt, den gav dock en känsla att det nog skulle nog vara lite mer vind för att den verkligen ska komma till sin rätt. 

Efter en liten stunds flygande och trimmande så antog jag att vindens avtagande var det som gav en lite framtung känsla, för jag fick klaffa ner lite för att den inte skulle vilja tryck ner nosen hela tiden. Efter lite mer skrapig flygning med klaffarna i en bärigare position så tunnade det ut snabbt och den blev klart vinglig i känslan, så nu var det helt klart landnings dags och det snarast. Jag gjorde två passager över kanten och gick sen ner lite för att svepa upp och sänka farten, men då dog vinden nästan helt och även om den hade lite driv så blev det omöjligt att få den upp till kanten så jag satte den i granen som står lite vänster under kanten. 

Där landande den fint och fastnade i grenarna och satt kvar någon meter över marken, så jag kunde lättad klättra ner och hämta upp den utan svårigheter. Väl uppe så besiktigade jag och den var helt oskadd i glasfibern skönt nog, så jag såg det som ett mycket lyckat luft dop även om det var klart att den behövde betydligt mer vind och tryck för att komma till sin fulla rätt. Rangsta i större vind var helt klart melodin för denna kärra tänkte jag och hoppades på att det inte skulle dröja allt för länge innan det var dags.

Men sedan fick jag en rejäl överraskning, för när jag tog av huven för att stänga av den så såg det lite  konstigt ut med servoplattan, linorna till sidrodret var helt slappa och dinglade löst. Och när jag rörde på spakarna på sändaren för att se om det var nåt fel på nåt av servona så såg jag att hela servoplattan var lös och rörde sig fram och tillbaka. Det var inte konstigt att den trimmat om sig hela tiden när jag flög och det var nästan ett mirakel att jag lyckades få in den innan det blev allvarligare och den hade helt släppt så att den dykt okontrollerat.

Jag kände lite svindel och satt en stund i vinden och begrundade min stora tur, man brukar ju inte ha några marginaler med hangplan. När det blir nåt fel så dör de vanligtvis direkt, slagna i spillror eller försvunna nedanför kanten på ett ögonblick.

Efter en stund eftertänksamhet så plockade jag fram Silly och tog en rejäl närsveps session med en massa virvlande runt mig själv på kanten i den lite svagare vinden och flög mig lycklig och hanghög tills jag tillslut lyckades pricka mig själv och dödade ett servo. Då var det helt klart dags för att lägga ner för dagen så packade ihop alla planen, tackade Korpis för nåden och knatade ner till bilen. En premiärdag att minnas blev det helt klart...

Tobias

Kommentarer