Kultaerobat i hangaren - Wasabi

 


Söndag 8 mars 2020. En annons på facebook fångade mitt intresse och jag såg den i princip direkt efter att den lagts ut, vilket var en otrolig tur, för en Wasabi hangaerobat kärra dyker inte upp ofta till salu. Dessa är rejält sällsynta numera och tillverkas inte längre sedan flera år tillbaka tyvärr. För mig har det alltid varit en drömkärra sen jag började spaka på hangkanten, och jag följde utvecklingen av den på RCGroups med stort intresse.

Framförallt eftersom jag kom in i hangflygandet för aerobatikens lockelse, det var en väldigt aktiv period på nätet runt sena 00- och tidiga 10-talet med mycket fokus på avancerad konstflygning på hangkanten. RCGroups hangavdelning var full med häpnadsväckande och inspirerande youtube- och Vimeofilmer med den tidens fantastiskt rörliga hangkärror som Madslide, MiniToons, Swingers, LeFish och Voltij, för att nämna några. 

Dessa filmer startade ett enormt sug efter hangaerobatikmaskiner och mitt första seriösa hangplansbygge var en Multifun som jag tyvärr lyckades bygga för tung och med en del andra problem, men det är en annan historia. Nåväl, mitt intresse för Wasabi var stort och längtan stark, men jag avhölls bara ifrån att köpa en på grund av det substantiella priset och att det konstaterades att den var rätt bräcklig i kroppen, våra klipphang vi flög (och flyger) på var ju rätt brutala mot planen och jag antog att en glasfiberkärra som Wasabi skulle förvandlas till damm och flisor efter första dagen.

Men nu när det dök upp en snyggt och i bra skick och ok pris här i Stockholm så kunde jag inte hålla mig utan högg den direkt. Efter en tripp ut på Lidingö och den överraskande upptäckten att han som sålde den var en filur jag träffat på Årstafältet när vi flög termik för ESU, så kunde jag rulla hem med den i en låda i bakluckan. Mycket nöjd satte jag ihop den och lät den soffbordsflyga under hela kvällen och funderade på vilket av storhangen den bäst skulle premiärflygas på, tänkte mig nog att Rangsta skulle vara bäst, så hoppades på att jag skulle hinna installera den innan rätt vindar skulle infinna sig...

För den som vill läsa mer om utvecklingen och tillkomsten av Wasabi så har Pierre Rondel en utmärkt artikel HÄR! 

 Den blir bra på svenska med googels översättning från franska...

 Fortsättning följer...

Tobias

Kommentarer