Sommarvindar över Aspis


Söndag 25 augusti 2019. Varma vindar och en utlovad skön sommareftermiddag lockade ut oss till Aspis efter en lite långsam start på dagen. Väl på plats så fanns det redan ett par vingar i skyn över hanget, en liten rovfågel såg ut att trivas bra däruppe i det blå en stund innan den seglade iväg efter andra byten än uppvindar.


Jag var först ut och riggade Weaseln och fick en skön spakstund i det fina fläktande och mjuka lyftet, efter lite lajiga lågsvep lyckades ett surt träd rycka Weaseln ur luften och trist nog gick en stötstång sönder. Typiskt nog hade jag inget med mig för att kunna laga det på plats, så jag tog en paus och njöt av vyn en stund innan jag tänkte kasta ut Silly.

Olof kom utknatande till kanten och luftsatte strax sin Wisel i lyftet, och den flög precis så fint som vanligt i fina svep och ritade runt i det blå i en blandning av stissiga virvlingar blandat med fartpassager och höghöjdsmjukhäng.






Jag plåtade hans framfart en stund innan jag kastade ut Silly och lajade loss med den i snabba svep och irrigt närflyga, den var fortfarande lite huggig ibland men jag lyckades hålla den i stången för det mesta. Jag flög mig rejält nöjd med en intensiv spakstund och landade efter ha dumtummat lite för många gånger i rad och granlandat en gång för mycket, dock utan skador då Silly är så lätt att den mest studsar och skakar av sig alla former av skrotningar.



Jag började antagligen känna av att ha blivit solbakad och vindtorkad ordentligt därute på kanten lite för länge, så vi beslutade att att avsluta dagen och åka till Sturehov för en skön afterhangfika. Efter promenaden ner till bilarna och en kort färd så var det otroligt skönt att ta en hangfika i skuggan och sakta smälta ännu en fin dag på kanten.

Tobias

Kommentarer