Hangnöje i dagarna tre - del 3


Lördag 21 mars 2020. På lördagsmorgonen så blåste det fortfarande fint nordligt och Pontus hade åkt ut tidigt till Ullna för att njuta av vinden. Efter en snabb frukost så rullade jag ut och knatade upp till vår vanliga spot. Där träffade jag Pontus och Rickard som hade fått en del flygtid och nu var lite kallblåsta av vinden. Efter lite språkande så kastade Pontus ut sin DSF och Rickard sin lilla blåa balsakärra i lyftet igen.


Pontus hade en fin svepseession med sin DSF och den flög verkligen fint som vanligt när han svishade förbi både högt och lågt längs kanten. Den har verkligen en fin förmåga att liksom skära genom vinden och lyftet med en skön stabilitet, jag insåg att jag snarast måste få ihop min som väntar där hemma.



Efter en stund fick vi besök av en örn som kryssade förbi lite högre upp och oberörd fortsatte sin runda trots den idog flygaktiviteten i luftrummet. Det var kul att se hur Rickards lilla lätta balsakärra på 120g liksom smet genom vinden och flög hur bra som helst trots att vinden tog i ordentligt periodvis. Den lilla blåa och DSFn flög verkligen fint båda två trots sina helt olika vikter och storlek, det var riktigt kul att se dem rita upp det blå på sina egna vis.



Jag riggade snabbt RockBreakern och kastade ut i det stora fina lyftet och fick till ännu en riktigt fin svepssession i storvinden, det var bara för bra att få spaka ur den ordentligt igen. När Pontus landat så bad jag honom att ta några bilder när jag flög och det gjorde han så gärna. Så jag började flyga för kameran och gjorde snabba svängsvep precis framför kanten för att det skulle se bra ut. 



Och när jag gick som närmast och sen ut till vänster i en hård sväng så tog turbulensen tag RBn och riktade in den rakt emot mig. När jag såg den rakt i ögonen bara någon meter framför mig hann jag han bara skrika DUCKA! och huka mig så ven den förbi ovanför mig medans jag försökte vrida på mig för att se vart den tog vägen. De båda andra duckade också och klarade sig tack och lov. Jag hojtade "var är den, var är den !?" men ingen såg vart den tog vägen. 

Då hördes ett litet men tydligt RB-klonk genom vinden snett bakåt uppåt i backen så nu hade jag i alla fall en riktning att gå på. Jag gick upp och letade runt ett bra tag men sen när jag kom upp på kanten av toppen och gick en bit så låg den där så fint, nosen hade gått upp igen och det var en buckla och lätt reva i undersidan på vingen men servona var hela så det var en stor lättnad.

Jag gick ner och fixade nosen med lite tejp igen och sen luftsatte jag den för en till lång skön session av svep och himlakarvning i stora rörelser med mycket energi och fart. När jag blivit lite kall av vinden och spaktrög så gjorde jag den bästa landning jag hittills fått till med RBn, så det kändes som en verklig revanch efter debaklet nyss. Vi pratade en stund och stod i lä för att få upp värmen och sen var Pontus tvungen att gå, jag kände suget eftere en sesh till med RBn så jag kastade ut den och fick ännu mera skönt svep i hela skyn.


Efter en lång och avslappnande stunds spakande så blev jag tydligen spaktrött igen för jag slarvade lite i ett närpassage och hamnade bak i turbulensen över hyllan och fick nödlanda lite snopet. Men det gick bra då det var sly och torkade växter där som tog upp kraften i sättningen och inga mer skador blev det skönt nog.



När jag nu började packa ner så blev det som skiftgång däruppe på hangkanten, det dök upp en efter en av hangsugna med händerna fulla av plan, det var riktigt kul att se att vinden lockat ut så många i kylan trots allt. När jag gick ner till bilen så stannade jag till och rekade en kulles om fångat mitt öga dagen innan, och det kan nog bli en utmärkt DS-spot för inte alltför stora kärror. Den ska absolut testas framöver. 

Väl vid bilen så blev det ett snabbt besök bort till macken för en värmande after-hang fika som klart kompletterade hangglöden som fanns i sinnet, det hade ju blivit tre oväntade och fantastiskt fina flygdagar på rad. Det är bara att hoppas att det bjuds på fler lika fina tillfällen framöver...

Tobias

Tack till Pontus Legander för bilder.


Kommentarer