Hangnöje i dagarna tre - del 1


Torsdag 19 mars 2020. Lars och Pontus aviserade en förmiddagsutflykt till Korpis då vinden och vädret var på sin bästa sida, och för min del klaffade det bra då jag hade ledig förmiddag för en gång skull. Jag packade planen i bilen och rullade ut, väl på plats möte jag Lars och Håkan på parkeringen och vi packade snabbt ur och promenerade upp till kanten mad händerna fulla av våra plan. Vinden låg på perfekt och solen sken fint så det var upplagt för en riktigt fin flygstund.


Lars började med att rigga sitt nya stora nät för landningsövningarna och jag gav en hand så det var snart uppspänt och såg riktigt bra ut. Pontus hade med sin lilla Mustang med snurra i nosen och stora hjul på stället, han underhöll en liten stund med att starta den från klippan och laja runt i luftrumet precis ovanför kanten och snurra omkring lite allmänt. 




Därefter kastade jag ut Weaseln och fick en fin flygstund i det sköna lyftet som uppvärmning. Jag värmde upp tummarna med en lekig stund både högt och nära i den fina vinden. 




Landade i nätet och riggade Påswiseln för en lite session, väl ute i lyftet så gick den bra men var fortfarande dåligt trimmad så jag fick flyga den med stadigt tummothåll, för om jag släppte efter så dök den direkt. Det var en viss utmaning men jag lät den flyta på så gott jag kunde men då och då gjorde de flexiga skevarna sig påminda med sin brrrrrrt ljud i dyken. Den behöver verkligen nya skevar och total omviktning snarast.





Lars luftsatte sin nybyggda Wipe och snart så kryssade den fint på med bra fart och rörlighet tillsammans med min Påswisel uppe i det blå i sköna svep. Det var onekligen mäktigt att se en sån snabb och stor kärra som låg som gjuten i rörelserna och den höll klart bättre fart än min Påswisel. 
Landade i nätet efter en stund och tänkte kasta ut RockBreakern men när jag var på väg tillbaka upp så gick Lars in för landning med sin Wipe.




Lars inflygning blev lite kort tyvärr och han lyckades missa nätet helt och hållet, men dunsade istället ner bland mina plan där jag hade lagt dem en bit bakom kanten, men tur nog så blev det inga skador alls tack och lov.




När Lars erbjöd oss att testa Wipen så ställde jag mig glatt och nyfiket på kö och efter att Lars kastat ut den igen så fick Pontus spaka loss den en stund och lämnade sedan över sändaren till mig. Det var onekligen en mycket skön kärra att spaka, tyngden och drivet var kalas och den var ändock skönt rörlig, så när jag lämnade tillbaka sändaren till Lars så sa jag att direkt ställer mig i kö för ett exemplar när han väl har tid och möjlighet att bygga en.


Jag kastade ut RockBreakern och fick en sån där perfekt svepigt skön session som den levererar när lyftet är lagom, och jag njöt verkligen i full drag av att få svepa den förbi både högt och nära i sköna gungor. Snart låg den som i ett spår från högt upp bakom kanten till ylande fartsvep förbi kanten och lågt lågt ner ut framför klippan i varv på varv, jag fick en sån skön flygtrans en lång stund att jag nästan glömde bort att jag inte hade hela dan på mig att vrida ur den i svep efter svep.





Tillslut var det landningsdags och efter några testsvep så tog jag in den för att sätta den i nätet men hade lite för hög fart och fel vinkel, så den satte sig i nätet men det flexade så mycket att den snärtade ner i klippan bredvid med ett rejält krack! ljud. När jag gick ner för att hämta upp den såg jag att nosen på kroppen hade spräckts upp ordentligt, men det var den enda skadan och det är ju en smal sak att laga så det kändes inte alltför illa. Man måste helt klart vara mer noga i inflygen med RBn och få till vinkeln in bättre och  minska farten mer även om man har ett nät att landa i.



Jag insåg att jag faktiskt hade en liten stund för mer flyg kvar så kastade snabbt ut Silly och spakade mig glatt yr och tumtrött med en massa snabba och lajiga svängar precis över kanten och runt mig själv. Det var lika kul som alltid och det är onekligen en fröjd att få spaka nåt så irrigt snabbt och rörligt, men som också är så oömt att det inte gör nåt om man råkar slarva med tummen ibland.



Tillslist så ringde "gå i gruvan klockan" och jag fick snabbt landa och packa ihop planen och säga hejdå till Lars och Håkan som precis tagit en paus för att koka kaffe och fika på hemlagat godis. Det var verkligen svårt att slita sig men jag hade ändock fått ut en fantastiskt fin flygdag, och sånt är ju bara att tacka för och suga på minnena av så länge det går...


Stort tack för alla bilder jag fått från Lars Brinck och Pontus Legander.

Tobias

Kommentarer