Grått och ostadigt på Risberget



Tisdag 9 juli 2019. Trots mörka moln, svala vindar och lite regnhot i prognosen så var jag väldigt sugen på att få spaka loss en stund i den nordan som dagen bjöd på. Efter lite velande så packade jag tillslut bilen och rullade ut till Risberget för att pröva lyckan. Väl på kanten så var vinden lite svag och lynnig men ändock i rätt riktning, så jag riggade snabbt Weaseln för att smaka på lyftet.

Jag testade också att spänna fast min mobil på en av bänkarna däruppe och sätta den på en bild varannan sekund för att se om det gick att fånga lite andra vinklar när man flyger själv.


Väl i luften så steg Weaseln upp i det grå lite skakigt, man fick gå lite mer på höjd och leta lite efter stadigt tryck för att hålla den igång. Efter en stund så hade jag mallat lyftet och kunde leka loss lite lätt som i slow-motion med en del närsvep och snabba dykpassager bakom den lilla trädridån som står där. Det blev en riktigt rolig session med några trädincidenter men tack och lov utan skador så det var bara att kasta upp igen och fortsätta att laja loss efter vind och förmåga.


Efter en stund friskade det i lite mer och stabiliserades så jag blev sugen på att testa om det gick bra att yra omkring med Silly. Ett snabbt planbyte senare så ven den omkring så fint däruppe och nu kunde jag ta en massa lätta DS-liknande små varv runt träden och vina omkring rätt nära mig på kullen. Dock fick man akta sig för att hamna för lågt precis framför kanten för där läade klippan tydligen och man damp ner direkt om man inte inte hade fart nog.


Fick en mycket trevlig flygstund innan alla stora färjor började passera med ojämna mellanrum och lyftet knorvlade till sig rejält då de stör en bra stund efter sina passager. Gav det några försök men när det började stänka lite också så landade jag och packade ihop. Trots att det inte blev någon direkt lång session så var det väldigt trevligt att få spaka loss och flyga sig lite nöjd under den gråa dramatiska himlen. Risberget må vara litet och ibland vindstört, men det har absolut sin charm.


Tobias

Kommentarer