Grå himmel över Aspis


30 maj 2019. Det bjöds på sydliga vindar med bra blås och flygsuget hade pockat lite den senaste tiden. Så efter lite konferens bestämdes det att vi skulle ta oss ut till Aspis för en liten flygsession. Jag anlände första och travade upp i skogen och tråcklade mig fram till vad jag mindes som klippkanten.

Efter lite snabbt klargörning så kastade jag ut Weaseln och den gick till väders. Dock var det rejält turbulent och hoppigt så jag blev tillbakatryckt nästan direkt, dock landade den i en gren och utan skador så kastade ut igen. Det var lika skumpigt igen men nu lyckades jag hålla den till väders och tog lite höjd för att ha utrymme att leka loss lite, det gick bra en stund men plötsligt tappade trycket kraften och i mitt försök att få in den mot kanten blev den bakblåst och försvann bland träden bakom mig. Det blev en stunds letande innan jag hittade den och lyckades peta ner den, men den var fortfarande oskadd vilket gladde mig.

När jag precis kommit tillbaka till kanten så dök Olof upp och meddelade att jag ställt mig på fel kant, den rätta är nåt hundratal meter bort, jag kunde bara säga DOH! och skylla på seniormomment och att det var länge sedan jag vart där. Inte konstigt att lyftet var så mycket sämre och knorvligare än jag mindes det, udden framför störde givetvis betydligt mer där jag stod än på det rätta stället.


Vi travade bort till rätt kant och jag kastade ut och fick en finfin liten session i betydligt bättre och stabilare lyft, som dock då och då påverkades av rejält turbulenta perioder som var lite riskiga om man var nära kanten när de rullade in. Dock avslutades min lycka i förtid då jag blev lite övermodig och lajade lite lågt precis när det knorvlade till sig i lyftet och ett träd slet min Weasel ur flykten, och den här gången tog turen slut då stötstångsfästet i servot gick av och givetvis så had jag glömt att packa ner reserver.


Nåväl jag tittade på när Olof kastade ut sin Wisel och han fick kämpa lite för att få ut den i trycket men sen så skar den upp den grå himlen i fina bågar. Jag testade att plåta med min nya mobil och den funkade så länge det fanns lite förgrund för fokusen att fästa på, mot grå himmel och flygplan var den värdelös, därefter så testade jag att filma lite med den också och resultatet ser ni här nedan.


Turbulent afternoon from Tobias Jönsson on Vimeo.

Olof flög en stund och deklarerade sen att han var nöjd så vi packade vi ihop och  promenerade tillbaka till bilarna för att åka och ta en trivsam hangfika borta på Sturehovs fina lilla kafe. En bra hangdag trots allt...

Tobias

Kommentarer