Dubbelt luftdop över Mörtviken


Lördag 8 juni 2019. Jag hade närt en längtan ut till Mörtis ett tag och när vindarna bestämde sig för att sammarbeta så packade jag bilen och rullade ut. Det var riktigt trevligt att promenera ut genom skogen och jag kände lite spänning växa när jag närmade mig klippan och vinden vajade träden så fint omkring mig. Det var också en extra peppkänsla för jag släpade med mig två plan att luftdöpa, både min Påswisel och Rockbreaker, och jag hoppades att vinden skulle räcka och hålla för att beta igenom all de fyra plan jag släpade ut.


På plats så satte jag upp mitt lilla basläger, hade med mig min lilla campingstol och den visade sig vara riktigt trevlig att sitta och softa i från och till mellan sessionerna ute på kanten. Jag riggade Weaseln som första plan och kastade ut i ett helt ok lyft, kanske lite mer östligt än optimalt men fick i alla fall en fin liten sesh så jag fick igång fingrarna.


Sedan vart det spänningsdags då jag väckte Påswiseln och ställde mig på kanten, med ett lätt kast ut så seglade den iväg lite vingligt innan jag hittade balansen. Den behövde en hel del upptrim innan den flög stabilt men sen fick jag en fin introstund och kunde svepa loss lite skönt över kanten. Farten var klart fin och den var rätt rörlig men jag insåg att jag behövde öka på roderutslagen på rollen och minska på höjden, men jag lätt den svepa ett bra tag och tillslut blev jag lite övermodig och satte den i en gran precis bakom kanten när jag ville flyga för kameran. Men den kom ner utan skador så nu var den invigd på alla sätt och vis enligt konstens regler.


Jag tog en stund och gick igenom roderutslagen och knåpade med inställningarna innan jag kastade ut den igen och fick en fin svepsession som var lite stabilare och klart rörligare. Snart kände jag hur hangflinet klöv ansiktet och jag flög mig riktigt nöjd innan jag tog in den och fick till en helt ok och oskadd landning i grenarna precis bakom kanten.


Nu behövdes en liten paus och jag softade bekvämt i solen och tittade på utsikten en bra stund. Under tiden så tunnade det ut lite och verkade avta så tillslut gjorde jag snabbt klar Silly och kastade ut den lilla i vinden. Dock var det rejält hoppigt och rätt ojämnt tryck så det blev lite brottning ett tag, sen tog vinden ett andetag och vred över till perfekt syd, så nu kunde jag laja loss Silly ordentligt och jag spakade den lilla frenetiska vingen nära i snabba virvlingar och svep. Det var en rejält kul session och när jag började känna mig lite spaktrög i huvudet av allt snabbt tummande så insåg jag att vinden nog skulle räcka för RockBreakern, jag landade kvickt och gick tillbaka till "campet" för att väcka den.


Efter lite snabb klargörning så stod jag åter på kanten lite pirrig med den höjd upp i vinden, det är alltid lite darrigt att kasta ut första gången men ännu mer så när det är en glasfiber- och kolkärra. Jag behövde inte oroa mig för med ett lugnt kast så seglade den iväg ut i trycket så fint, den behövde också en del höjd för att flyga plant men det trimmade jag snabbt in. Därefter fick jag en kanonfin flygning med den i en sakta men säkert ökande vind och den svepte så fantastiskt fint med skön fart och stabil penetration, och den ven så fint när jag svepte den nära kanten.

Det blev en riktigt lång och hanglyckofylld session ända tills vinden började annonsera sitt sista hurra med allt färre ankommande vindråkar och uttunnande tryck. Jag fick göra en hel del omtag för att se om det gick att få ner farten inför landingen, men det var riktigt svårt och till sist gick jag långt ner framför och upp på sidan för att försöka ta den i flykten men lyckade komma lite för lång bak och den vek sig ner bakom några låga granar. Men när jag hittade den så var den helt oskadd utan en repa tack vare den tjocka mossan som fanns där den slog ned.

Jag satte mig i campen igen och varvade ner en bra stund och bara njöt av den sköna afterhangglöden efter två lyckade luftdop och av utsikten i den falnande solen innan jag packade ihop, tackade Mörtis för den fina hangdagen och vandrade tillbaka till bilen.

Tobias

Kommentarer