DSF under kniven


Juni - juli 2019. För ett lite mer än ett år sedan kom jag till min stora glädje över en DSF till ett ok pris, jag har velat ha en sådan ett tag men alltid missat deras säljperioder så har letat och kollat köp&säljsidorna frenetiskt periodvis. Till slut dök det upp en och jag högg den snabbt, dock var det en väldigt tidig version, ena av de första, och jag var inte helt nöjd med vare sig färg eller det stora vingspannet, men tänkte att till sit pris så var det värt att köpa och customifiera den till vad jag ville att den skulle vara.

Så den fick ligga ett bra tag innan jag satte igång med den, men nu på försommarn så satte jag igång. Min tanke var att ersätta vingen med en betydligt smalare och tunnare vinge med mindre spann. Jag hade en A2 LITE liggande som blivit knäckt och lagad och därmed blev för sidotung och obalanserad för att flyga bra, så den skulle offras tänkte jag.

Började med att lacka om kroppen från den trista gröna till min standardfärg orange, efter lite maskande, tejpande, grundfärgsmålande så blev den rejält påsprejad med lysorange i många lager...


Resultatet blev helt ok även om jag insåg att jag nog skulle ha lagt en vit bas ovanpå grunden för att få mer pop i färgen, bilden är lite missvisande då den är betydligt faddare i verkligheten. Nåja det blev helt i min smak så betraktar det som lyckat...


Sen satte jag igång med vingen, det måttades några gånger innan jag satte kniven i den men allt gick smidigt och rätt enkelt...


Nästa steg blev att limma ihop den med lite tjockare 60min epoxy, och resultatet blev klart lyckat...


För att stärka upp fogen ordentligt bestämde jag mig för att lägga två lager 200g kolfiber på ovansidan, det undre lite bredare för att sprida krafterna lite mer. Det gick snabbt att slabba med lamineringsepoxyn men jag glömde att pressa ur kolbitarna så det blev lite tjockare än tänkt.


Underst mot epoxy la jag en plastfilm jag har hemma som släpper helt utan problem, ovanpå det en inplastad broschyr, därpå två lager tunt skumgummi, sen en styv broschyr till och tillsist lite vikter för att få press på det...


Resultatet blev helt ok även om den stora mängden epoxy flöt ut lite och gjorde några väldigt tunna veck i ytan, de är mindre än vad de ser ut...


Nästa steg blev inpassning och att borra upp hålen för skruvana, vilket löste sig bra efter ett antal ommätningar för säkerhets skull. Nästa steg blir att borra upp hålen lite mer på undersidan så vingen ligger dikt an mot kroppen och sen att stärka upp det hela med ett lager 200g lager kolfiber där också.

Därefter är detbara servoinstallation, viktning och programering klar innan förstaflyget.

Kunde inte hålla mig givetvis och golvflög den lite för att få se hur den kommer att ta sig ut och jag känner mig klart nöjd...


Tobias

Kommentarer