Jakten på DS-spots



Lördag 15 september 2018. När jag återvände mot stan efter en bra dag på korpis så var det någon form av springtävling igång runt Västerbron, så alla vägar hem var avstängda. Jag snurrade runt lite och funderade på vad göra de två timmar det var kvar tills de var klara. Efter lite klurande tänkte jag att det var ett bra tillfälle att åka och titta på en DS-spot jag funderat på ett tag ute på Grusan, en skidbacke norr om stan där ena sidan vätter västerut ut mot Mälaren. Den sidan är väldigt slybevuxen och riskabel att flyga på för man kommer aldrig hitta planet igen om man landar ute, men man borde kunna DSa insidan om man bara kommer upp i lyftet.

Så jag rullade ut och tog planen och promenerade upp till krönet i den avtagande solen men det blåste perfekt på och stadigt. Väl på toppen så visade det sig att det växt upp ännu mer sly sedan jag cyklade förbi för en massa år sedan, dock hade man huggit ut en utsiktspunkt som man kanske kunde använda som startpunkt. Om man bara fick upp planet i lyftet så borde man kunna dyka ner mot baksidan och där fanns det klart potential till att få till någon form av DS-cirkel, både i det lilla bakom slyhäcken längs vägen upp och ner i bakom kanten på backen i stora cirklar...

Riggade Weaseln och gjorde de första testkasten och det gick bara inte att få upp den i vinden, den bara vinglade ner rätt snabbt, tillslut fick jag en utelandning en bit ner i slyet och fick leta och krångla mig fram ett bra tag innan jag hittade den. Lätt skrämd av möjligheten att tappa bort och förlora Weaseln så tittade jag mig omkring och upptäckte att vändhjulet på liften stod rätt bra till och hade en stege upp till en liten plattform.

Efter lite bök lyckades jag klättra upp och vyn var rätt fin och man borde kunna göra startkasten upp därifrån, men nu hade det tunnat ut ordentligt så jag kände att det inte var värt att riskera ett kast. Tittade lite på utsikten innan jag klättrade ner och tog promenaden ner till bilen och rullade hem.

Slutsatsen av besöket blev att det finns nog en viss potential men bäst är det nog om man kan skjuta upp planen med gummistart så man får både höjd och rejält med fart, och det kräver nog en del blås också. Men det ska klart testas med lämpligt offeranod i framtiden. Trots en inte helt klar konklusion på möjligheten till DS-flyg så var det klart en utflykt som gav lite att fundera på...


Tobias

Kommentarer

Skicka en kommentar