AfterWork-flyg på Korpis


Fredag 5 oktober 2018. Brinken pingade och undrade om det kunde passa med lite fredagsflyg på korpis, och det passade mig alldeles utmärkt. En snabb packning och lite fredagstrafik senare så parkerade jag nedanför berget och knatade upp i rask takt.


Brinken var på plats och höll på att göra klart sin Påswisel för utkast, det blåste rätt bra och riktningen var kanske inte helt perfekt men den lättade rakt upp i det blå och flög fint i lyftet.

Jag plockade bort blyet hälften av blyet som satt kvar sen Vishamnsudd och kastade ut och det bar fint och den hade rätt bra driv och penetration. Fick en fin lajsession men ibland kom det någon form av turbulens rullande för det kunde plötsligt bli riktigt håligt och sjunkigt. Man fick hålla höjd och lite distans för att inte bli nerpressad när det började krångla. Vi fick båda några nödlandningar men inga skador så det var bara att borsta av och kasta ut igen.



Efter en stund bytte Brinken över till sin Rock Breaker och den gick som vanligt som tåget, snabb och otroligt bra driv både i byar och lättare tryck. Helt klart är det en riktig kanonkärra för våra hang och oöm är den också, så nu växer habegäret allt mer hos undertecknad, vi får se framöver om det går att får hit en till mig också. 




Allt eftersom tiden gick så tunnade det ur sakta men säkert, men vi höll oss flygande och kunde förnöjt kryssa upp hela den vackra vyn med solen som sakta började närma sig horisonten. Det var en väldigt skönt och avslappnande hangfröjd som fyllde en när man stod där och spakade, så här borde varje fredag vara tänkte jag. 


Tillslut hade jag plockat av allt bly från min Weasel och fick flyga riktigt försiktigt i det avtagande lyftet och Brinken bytte över till sin Påswisel för att mjölka ur det sista i snabba och rörliga svep. Han fick till en helt otrolig räddning när han hade tappat lyft och orientering en bra bit ut till vänster lågt ovan träden och Påswiseln försvann ner bakom de höga topparna, jag tänkte att nu var det kört, men då kom den uppsprättande som om någon hade kastat den och han fick ut den i lyftet igen. Det är den mest otroliga räddning jag har sett hittills, hangänglarna hade nog en hand med där...


Vi flög tills det knappt bar längre och då landade vi och kände oss väldigt nöjda med Korpis, vinden och fredagens after work. Det är bara att hoppas på fler dagar som dessa i höst.

Tobias

Kommentarer