Vardag på Korpis


Onsdag 19 september. Det blåste rätt bra när jag kollade av vindstationerna på morgonen och snart så pingade Brinken och meddelade att han tänkte ta en liten innan-jobbet session på Korpis, så jag packade ihop och rullade iväg. Väl uppe på kanten så blåste det faktiskt riktigt ordentligt och det gick periodvis vita gäss nere på Rödstensfjärden.


Brinken hade med sin nyluftsatta RockBreaker vinge och den var onekligen mycket intressant att fingranska, rejält byggd och lite annat tänk med jämnbred korda på en lätt svept planka med en PW 51profil. Jag hade först tyckt att den var bra ful när jag sett den på bild men när man höll den i handen så hade den helt klart en viss utelistisk charm med sin kantiga fena och vilda färgsättning. Det skulle bli väldigt intressant att se den flyga...



Men först en uppvärmningssession med blylastade plan, Weasel för min del och Påswisel för brinkens del. Det fanns massa bra tryck att laja loss i och snart var planen högt upp i trycket och det sveptes loss för fullt över hela det blå. Det var finfint flyg och man kände hur hangsmajlen växte fram.



Efter en timmes flyg så landade Brinken och råddade igång RockBreakern, kastade ut den och den satte igång att karva upp all vind som fanns i en fantastisk fart. Jag blev tvungen att landa för att titta på och den var ju helt lysande snabb och hal med en fantastisk penetrationsförmåga eftersom den inte brydde sig det minsta om vindbyarna som kom och gick. Efter ha titta på ett tag så fick jag provspaka en stund och den var verkligen så trevlig som den såg ut.


RockBreaker over Korpis from Tobias Jönsson on Vimeo.

Jobbklockan klämtade för Brinken så han landade och började packa ihop, men han var helt klart rätt extatisk över kärran, det kunde man klart se på smajlet. Jag blev själv klart sugen på en liknande eller nåt inspirerat, för den där gav verkligen mersmak när man såg hur den bar och skar i vinden...


När Brinken rusat till jobbet så klargjorde jag min lilla Silly och kastade ut, men den var alltför lätt så den trycktes tillbaka direkt i en lite fladdrig landing. Så det blev att blya upp den lite, la på 50g, vilket är en fjärdedel av vikten och kastade ut igen. Nu gick den väldigt bra i vinden men det hade blivit lite mer turbulent så den hoppade och skakade runt ordentligt däruppe, och plötsligt släppte en del av tejpen som höll blyet så det hängde och dinglade. Det blev en snabb nödsättning och den gjorde en liten hjulning på klippan och blyet dängde i baken och blev buckligt förvånande nog, trodde inte det var en sån kraft i den lilla farten.


Silly klarade sig bra och efter ha tejpat på blyet ordentligt så kastade jag ut och fick en fin snabbsvepig session där den drev på bra i vinden och var riktigt roligt rörlig över kanten. Ska testa att vikta på den lite även i lättare vindar för att se om jag kan hitta den idealiska balansen mellan bärighet och svepfart. Den kan nog bli ännu kvickare och stisssigare än den redan är, det ska bli kul att testa och flyga. När det började blåsa på än mer och turbulensen från ön borta i fjärden blev för kraftig så landad jag och packade ihop för dagen, lätt flyghög och med hangsmajlet på  plats. Korpis fortsätter att leverera...

Tobias

Kommentarer