Minipipe under kniven


Torsdag 6 september 2018. Arbetet med att fixa Minipipen fortsätter sakta men säkert. När den väl var naken så blev det en rejäl pillfrenesi för att få bort alla limrester som satt rätt bra.


Men genom att pilla i olika omgångar över tid så blev den tillslut helt ren från alla rester...


Därefter så skar jag om rundningen på vingspetsarna, de hade alltid känts lite för små och det var en alldeles för skarp kant för min smak längs vingspetsen. Den hade vaggat rätt bra i sidled ibland och jag misstänkte att det var kanten därute som spökade. Använde ett plåtfat som form...


...och skar sen rent. Det blev helt ok och jag fortsatte...


...sen med att skära till formen och rundningen med kniven i små steg.


Tillslut var grovformen klar och det var bara att slipa till lite så att det blev slätt och fint.


Nästa steg blev att ta itu med bakkanten, de erbarmerliga skurna skevarna slulle bort och kniven fick löpa längs urskärningen.


Därefter skar jag rent bakkanten för att få en slät och rak yta att limma skevresterna emot. Eftersom jag skar bort rätt mycket material och var tvungen att skära i rätt brant vinkel så bestämde jag mig för att ta skevresterna och limma på så att den inte förlorar så mycket vingyta och det blir lättare att få till övergången till de nya skevarna slätt och fint...


Efter lite meckel så limmades den ena sidan på med gummilimmet och tejpades rejält...


När det torkat så satt det bra och det var bara att gå till nästa steg...


...där brödkniven fick tjänstgöra som såg och det gick riktigt bra.


Tillslut så hade jag en fin kant att fortsätta med och nu är det dags för andra sidan. Fortsättning följer...

Tobias

Kommentarer