Hanglördag på Korpis


Lördag 15 september 2018. Fina västliga vindar lockade och pockade ut till Korpis, att det var sol och ljummet gjorde ju det inte svårare att snabbt ladda och packa bilen för utfärd. Brinken skulle också dit och han hade dessutom en bekant som ville begå hangdebut så då passade ju Korpis utmärkt med sitt stadiga och rejäla lyft.

Väl på plats uppe på kanten så fick jag fingranska Brinkens senaste projekt som han kallar Påswisel, det är en baggad Wisel med en PW1211-profil som ska vara snabb och välflygande. Den såg väldigt fin ut i bygget och baggningen hade verkligen blivit bra, slät och hal med en intressant lösning i nosen, det är ett kolrör som sedan är klädd med en skumnos som kan tjänstgöra som offeranod i landningarna. Verkade vara bra tänk och såg rejält och stadigt ut.



Vi började med en Weaselsession för att känna på trycket och se hur de ville dansa i vinden. Lyftet var fantastiskt bra och man kunde verkligen svepa upp hela skyn i jättestora rörelser och snart var hangsmajlet på plats ordentligt. Vi vred ur Weaslarna i nästan en timma innan vi landade för en kaffepaus och precis då så anlände Hangdebutanten Ulf lagom till fikat och han hade med sig en rejäl planbag för att offra till hangvindarnas nycker.

Efter lite soft paus så växte flygsuget igen och Brinken riggade sin Påswisel för att premiärluftsätta den i det sköna lyftet. Snart stod han med den i vinden och när han kastade ut den så visade det sig att den var något baktung, för den svepte iväg upp och bakåt och efter lite panikspakande så lyckades han få ner den i en tall en bit bakom kanten. Det blev en snabb omviktning och snart kastade han ut den igen och oj vad den gick, snabb som ett skott och enormt rörlig med bra fart ur svängar och upptagningar. Den här PW1211-profilen var helt klart perfekt för plankor och vingar och väldigt imponerande, jag har flugit mycket med en vinge som hade PW51-profil och den var snabb och rörlig, men det här var magnituden bättre. Nästa plankbygge blir det till att testa den själv...






Under tiden Brinken skar upp himlen i snabba och svepiga passager så riggade jag min lilla Silly för en flygstund, kastade ut och den flög lika fint som vanligt. Det blev en hel del snabba och skönt stissiga svep nära framför kanten och när jag började komma igång ordentligt så hörde jag plötsligt en röst från radion, efter lite undrande hörde jag att den larmade för lågt batteri. En paniksnabb svepsväng bakom kanten och jag lyckades landa Silly bra i gräset precis innan batteriet i radion tog slut. Det var onekligen en otrolig tur att jag hörde larmet i vinden och hann ta in planet och landa innan tiden var ute, med en stor pust packade jag undan Silly och min Taranis.


Ulf hade tyvärr inte så stor tur för han hade lite krångel med sin radioutrustningen, men efter lite mekande och mottagarflyttande så hade han iaf en enkel vinge flygklar som han efter lite instruktioner väl fick upp stabilt i det blå. Den flög perfekt som introkärra och han kunde kryssa högt upp i lyftet i fina svep som blev alltmer avslappnade, jag tror nog att han föll för hangvindenssirenerna för han hade ett brett leende etsat när han väl blivit varm i kläderna...


Jag riggade min Ocelot och glade mig åt att jag för tillfället har två sändare att flyga med. Snart kastade jag ut och trycket var sådär perfekt för oceloten, den hämtade så lätt höjd och snart kunde jag svepa den över kanten i sköna gungor, pumpar och passager under ett vackert ylande.



Det blev en sån där fantastisk fin session med storritade rörelser över skyn, ja ren hangpropaganda för glasfåglar över våra oförlåtande hang, men det är verkligen värt det när de flyger så otroligt skönt. Jag spakade mig väldigt nöjd i över en timme innan det blev dags att landa, och efter nån testsvep över klippan kom jag in fint och lyckades få till en oskadd landning även om den spettade lite mer än jag ville.

Därefter var vi alla nöjda med dagens flygande och vi hade verkligen fått Korpis från dess allra bästa sida så vi var helt klart lite flyghöga allihopa när vi packade ner och promenerade ner till bilarna. Det var bara att tacka Korpis för väldigt bra dag och börja planera nya byggen och nästa hangsejour...

Tobias

Kommentarer