Rapport från en byggbänk - Finalen


Torsdag 2 augusti 2018. Tack vare den stekande värmen så gick bygget vidare i rask takt då jag lätt får korsdrag i min lägnhet och därmed hade det som svalast och skönast hemma när solen gassade. Ibland var det kanske lite jobbigt med vinden som vill rycka och dra i sakerna jag höll på med men det fläktade i alla fall skönt. Började med att tejpa på den orange tejpen och svarta kontrast band men tyckte det såg lite klent ut så fortsatte med tejpandet...


Med två ränder såg det bättre ut men nu kliade det i dekorfilmsfingrarna...


Fenan fick sin beklädnad och det gick smidigt och enkelt för en gång skull, här halvägs...


Till sist var det klart och riktigt stiligt i mitt tycke. Observera att kameran på något sätt tar fram alla ojämnheter i tejpningen extra mycket, den är betydligt slätare än det ser ut konstigt nog...


Sen var det dags att göra roderhornen, klippte ut ur petplast, böjde till och klippte till lite mer innan jag handborrade hålen...


...med min för ändamålet utmärkta lilla fulfixning av borr. Om man använder Dremeln så blir hålen lätt för stora, så med den här och lite försiktigt hanterande så blir det perfekt.


Sen skar jag ett snitt försiktigt genom skeven och tryckte roderhornet igenom innan jag böjde undersidan så att den låg platt mot skevens yta.


Därefter tejpade jag fast det ordentligt, dock var det en liten miss att jag inte kom ihåg att göra detta innan jag klädde i den färgade tejpen, det fäster bättre på lagret som är under...


Sådär då var det klart på båda sidor...


Sen på med stötstängerna som jag sparat från ett annat bygge som ska renoveras och de passade perfekt med bara lite justering...


Eftersom jag var lite orolig för att jag tyckte att servoarmarna stack upp lite för oskyddat så började jag gräva runt i mina lådor med gamla plastförpackningar för att se om det fanns nåt att fixa med. Tillslut  hittade jag två gamla limtubsförpackningar som kunde leverera perfekta små rundade skydd...


...så jag klippte till dem och efter en massa inpassande så tejpades de på plats och passade riktigt bra. Dock är de lite väl tunna men jag hoppas att de hjälper i alla fall.


Därefter gjorde jag en första balanstest för att se ungefär hur mycket bly jag skulle behöva i nosen. Det handlade om cirkus 16 gram bara, helt ok faktiskt.


Jag tog hjälp av den utmärkta lilla sajten Flying wing calculator som är mycket enkel och bekväm att använda...


Sedan var det nosens tur att få form, jag hade sparat detta moment ifall det skulle krävas rejäla mängder bly och det behövdes gjutas en blynos att limma dit. Men eftersom vikten som behövdes var modest så blev det en EPP-nos istället...


Tyvärr så hade den första biten jag skar fram en stor luftubbla i sig och det var bara att börja om från början...


Men snart så var en bit grovformad och jag skar bort lite tejp för att gumilimmet skulle få bra fäste, satte även dit en kort kolpinne som förstärkning innan jag limmade fast.


Fastlimmad och med lite tryck från tejpen fick den ligga över natten...


Sedan blev det glasfibertejp över hela nosen som förstärkning, vilken även fick några varv med strykjärnet för att smälta ihop det hela lite, det brukar hålla bätte då...


Och till sist blev det dekortejpen över alltihopa och det blev helt till förnöjelse. Nosen brukar ju få ta lite stryck men man får bara tejpa om den regelbundet så håller den sig slät och fräsh...


Därefter fixades det till en lite lucka för laddsladden och kopplingen till acken, det är rätt snävt med utrymme som jag skar ut men allt ligger exakt som det ska. Nu blev det en enkel lucka av PET-plast med tejpgångjärn...


...som hålls slätt mot undersidan med hjälp av en liten kolstång som glider in i fenfästet, en rätt enkel och simpel lösning som gör att jag slipper tejpa fast den.


Tillsist så blev det en rätt lång och krånglig installation av vipers till att släta ut övergången mellan vingen och skevarna för att minska turbulensen där. Det är laminatplast som skurits till i rätt bred som sedan klätts i svart och tejpats fast, riktigt pilligt och många omtag innan det blev slätt nog för min smak...


Men sen så var den klar!!! Den blev en riktigt fin liten överarbetad hotrod helt i min smak, och den fick många handswosh genom vardagsrummets luftrum innan jag tittat mig mätt på den för stunden och mycket nöjd kunde ha den som prydnad upp-pallad på vardagsrumsbordet. Nu är det bara luftdopet kvar och det är med spänning jag väntar på att få släppa ut den i lyftet...


Tobias

Kommentarer