Liten JW inspiration på byggbordet


Torsdag 30 augusti 2018. När jag läste runt lite på RCGroups DS-sektion råkade jag hitta ett bygge av en supermini JW, aka BabbyDub, med runt 30cm i vingspann som inspirerade till ett improviserat litet bygge. Den var bara för söt och verkade flyga fint och väldigt rörligt på den video som var upplagd. Videon är lite grynig och så men ger en fin bild av hur smutt den lilla flänger runt och hur rörlig den är. Jag blev som sagt rejält sugen på något liknande...



Så jag började höfta ihop en vinge av golvisoleringsskummet jag har en trave av, det är en enkel vika-över vinge med en bit skumskiva i mitten som hjälper till att forma profilen och förstärker lite som balk. Mitt bygge är lite större än inspirationskällan, den har landat på ett vingspann på ca 46cm, men det gör en hel del saker lite enklare misstänker jag.

Jag började med att limma ihop den vikta vingen med gummilimmet och tejpade sedan över hela spannet utom en cm vid vingspetsarna. För att förstärka vingspetsarna så skar jag ett antal profiler i skummet och limmade ihop, skar och slipade sen till dem till en ok profil och limmade på, följt av tejpning som var lite krånglig men blev bra tillslut. Kroppsprofiler har jag skurit ut ett antal som ska limmas ihop och sedan slipas till lite till rätt form. Där är jag idag och har fastnat lite i klurningen runt hur jag ska få i servon, mottagare, lipo och ubec på bästa sätt. Fortsättning följer...

Tobias

Kommentarer