Idalshanget bjuder upp


Lördag 11 augusti 2018. Dagens vridande vindar såg ut att eventuellt kunna ge en session på Arenan ute vid Björkvik om prognosen höll i sig. Så jag packade Weasel och Silly i planbaggen och rullade iväg ut, med hade jag också en ny kamera som behövde testas för flygbilder och vyer. När jag stannade vid Björkviksbrygga för att kolla vinden så visade det sig att det hunnit vrida förbi SSV till en rak S, så det blev att tänka om lite. Efter en fundering kom jag fram till att det fick bli ett återbesök på Idalshanget, det passar ju vridande vindar runt SV till SSO, så jag rullade bort och parkerade på den stora parkeringen för Sandarna.



Efter promenaden genom villaområdet och förbi stranden så stod jag tillslut uppe på klippan och det blåste fint rakt på som jag hoppats. Riggade Weaseln och gick ner lite på klippan och kastade ut i det fina trycket, och fick en fin svepig och allmänt lajig session med en hel del närpassager och lite trädslalom utan att fastna. Testade den nya kameran också och det är onekligen rätt svårt att flyga med höger hand och fota med vänster, så efter en hel del nära ögat svep runt mig och kanten så nöjde jag mig och fokuserade på att flyga lite mer på höjden.




Landade riktigt mjukt efter en timme när suget att få testa loss Silly blev för stort, riggade kvickt och kastade ut i den tilltagande vinden. Silly svepte snyggt och lätt iväg efter en liten knuff upp i blåset och nu fick jag svepa loss den ordentligt med både närasvosh och hårnålsvängar förbi träden. Den var precis lika lekfullt skoj att spaka som sist och behövde bara några få trimklick för att bli perfekt i det mer horisontella trycket.


Flög den över en timme i allt ystrare vind som tillslut lyckades pressa tillbaka den lite om man var oförsiktig, men med bra driv så kund man låta den leka runt hela hanget utan att den hade några problem. En fotosessh gav lite skakigare flygande en stund men inga katastrofer inträffade trevligt nog.




Snabba svep i massor blev det och när det tillslut började blåsa ännu mera och vred mer mot SSO så bestämde jag mig för att ta ner den, men det var lättare tänkt än gjort. Den ville verkligen hålla farten uppe och jag lyckades med en hel del handbromssladdsvängar precis utom räckhåll för en handcatch vilket var lite frustrerande. Efter ett svep ner och tillbaka upp mot kanten så lyckades en gran nypa tag i vingspetsen men den trillade tack och lov mjukt genom grenarna och klarade sig oskadd.


Tog en liten drickapaus och softade lite i solen men var fortfarande flygsugen så Weaseln fick gå till väders igen. Nu var vinkeln på vinden SSO-SO och det blev lite turbulentare lyft för skogen på uddens spets påverkar, så fick flyga en smula försiktigare men trots det så hamnade den i bakblås i en vindby och fastnade i en tall.


Det var turligt nog inte så högt så jag petade ner den enkelt och efter ha kollat så den var skadefri skulle jag just kasta ut igen när jag såg att klockan hade gått fort och min parkeringstid snart gick ut. Det blev en rask packning och reträtt innan jag kände mig helt flygnöjd, men så blir det ju ibland och jag får hoppas på mer flygtid framöver...

Tobias

Kommentarer