En bra dag på Rangsta


Fredag 3 augusti 2018. Det lovades bra västliga vindar i hettan och jag kände en viss längtan ner till storklippan Rangsta och dess fina tryck och vy. En viss abstinens efter att flyga Oceloten fanns också och Rangsta är väldigt bra för att få vrida ur den, stort luftrum, stadigt tryck och förhållandevis behändig landningsyta som ökar chansen för mindre hårda sättningar. Jag laddade och packade med mitt lilla nybygge och hoppades att kanske kunna göra luftdopet där även om jag kände mig lite tveksam till om det inte var en lite för stor och brant klippa att kasta ut nåt ofluget ifrån. Nåväl packade bilen och rullade iväg neråt. På plats parkerade jag på vanliga stället och och tog den korta vandringen upp på klippan i hettan, flämtande kom jag upp till topps och vinden låg perfekt rakt på med bra blås.



 Snabb-riggade och kastade ut Weaseln i trycket och det blev en väldigt fin och lekig session både när och långt ut. Insåg dock att det är dags att renovera Weaseln för nu hade den börjat prassla ordentligt när jag svepte förbi när nog för att höra det, den kändes också lite långsammare än den brukar så den kommer snarast få lite tid på byggbordet. Flög mig riktigt nöjd och spakade på tills hettan och vinden antagligen torkade ut mig lite för mycket för jag lyckades dumtumma den i backen när jag lajade lite lågt och nära på slutet. Ingen skada skedde dock så satte mig och åt en macka och drack all vätska jag hade med mig.


Efter en halvtimmes paus så var det dags för Oceloten tyckte jag, men då vred det plötsligt en del mot NV vilket är flygbart men inte helt optimalt. Jag var dock så sugen på att flyga Ocelot att jag klargjorde den och kastade ut den i lyftet trots lite sämre förutsättningar än jag hoppats på. Väl ute i trycket så flög den finfint trots allt, man fick bara gå mer högerut och hämta lite höjd ibland där lyftet var som bäst. Så nu fick jag höra den vina så där fint i vinden och även om jag inte kunde spaka loss den helt och hållet så blev det många fina svep, gungor, rollar och loopar över skyn samt att den tjöt vackert i högfartspartierna. 



Ett stort smajl etsades i mitt ansikte och jag flög på tills det tunnade ut lite för mycket för min smak och jag mest fick höghöjdskryssa för att ha riktigt pålitligt lyft. Så då tog jag några landningsvep innan jag fick ner farten och gled sen in bakom kanten och skulle precis sätta den när en pust tog tag och vred in den i grenarna på en liten tall men tack och lov var farten låg och det blev inga skador alls. 


Satt en stund i vinden sedan och pausade huvudet i utsikten och bara njöt av stunden. Sen började suget att luftsätta nybygget bli stort nog för att få mig att bestämma mig för att testa i alla fall. Kollade runt lite och hittade en bra liten kant som nu faktiskt hade vinden nästan rakt på trots vridet, så lyfte den lille i handen och kastade ut. Första kastet var för lätt så den nosade ner i ljungen framför mig, men med det andra kraftigare så seglade den iväg ut i det blå i en snabb dykning. Fick dra en massa höjd i spaken för att hålla den flygande horisontellt och även efter frenetiskt tryckande på trimmen så krävdes rejält med höjd, höll den flygande en stund så och kände efter hur den verkade och den var en kvick liten rörlig bekantskap som svishade omkring i fina svep.


Landade efter en tjugo minuter för att vikta om den men upptäckte att jag glömt asken med blyet hemma, efter lite grävande så hittade jag två små mynt i flygbaggen och de fick duga att tejpa fast så länge där bak. Kastade ut igen och efter lite mer trim så flög den helt perfekt utan spaktryck och nu kunde jag svepa loss ordentligt och testa ut den på riktigt. Det blev en riktigt kul session där den snabbsvoshade runt och kvickt i de mest sköna små passager, svängde och rollade på en femöring och loopade fint och rent med fin fart igenom hela rörelsen. Den ryggflög fint med lite tryck och man kunde verkligen pressa runt den i accelererande dyksvängar om man spakade till på rätt sätt i slutet av dyket och då for den iväg i fin fart. 


Jag kände mig väldigt nöjd med den lille och flög mig riktigt nöjd under en timme innan jag landade för att ta en paus, det var kändes verkligen som ett lyckat projekt och den var väldigt kul att flyga så det var med ett stort smajl plockade upp den och konstaterade att den klarat landningen oskadd. Efter lite funderande när jag satt och pausade så kom jag fram till att den ska heta Silly. För att det var "silly" att lägga så mycket byggangagemang på en liten enkel vinge, för att den är är så "silly" liten och hotroddig, och för att det är så "silly" kul att flyga den snabbt runt sig så man nästan blir yr. Silly helt kort och gott...


Efter lite sittande i vinden blev jag sugen igen och plockade jag upp Weaseln och tog en liten lätt session som avslutades när jag lyckades dumtumma den i backen i ett närsvep. Då upptäckte jag vilken otrolig tur jag hade haft, jag hade bytt servo på morgonen innan jag åkte men tydligen glömt att dra i skruven som håller servoarmen på plats. Så nu när den tog i backen så lossnade armen och jag trodde första att den var av men vid närmare syning så insåg jag att jag hade flugit hela den första långa sessionen högt och långt ut över vattnet med en lös servoarm utan att den lossnat.  Det kändes verkligen som nästan oförtjänt mycket tur och jag bestämde mig för att det var dags att packa ner för dagen. Man ska inte fresta sina turänglar i onödan. 


Jag var också helt kokt av värmen och vinden så jag tackade nöjt Rangsta för en superdag och nästan sprang ner till bilen för att åka och hitta nåt ställe som hade glass och dricka. Det blev en riktigt bra dag på kanten...

Tobias

Kommentarer