Svalkande kvällsfikaflyg


Fredag 27 juli 2018. Efter en svettigt het dag så längtade jag ut till klippor och svalkande vindar när kvällen började närma sig. Det lovades lite mer vind till aftonen så jag packade mig iväg ut till Norravikenklippan med förhoppning om lite skön flygtid. När jag kom fram uppe på kanten så var det helt perfekt, en svag men stadig bris rakt på rörde trädkronorna och prasslade i löven.

Jag riggade snabbt och kastade ut Weaseln i det fina lyftet och fick en lång och fin svagvindskryssning med lite avbrott för leksnurr när det fläktade på lite ibland. Det är så fint där för man kan verkligen svepa nära och längs hällen ner mot vattnet och ut igen i det fina lyftet, en riktig lekhäll kort och gott. Efter en liten stund vaknade måsarna och tärnorna och började skräna runt i skyn runt Weaseln, men efter några rollar och loopar så tappade de intresset och återvände till sitt fredagsmys.


Jag höll mig flygande ett bra tag och sen så började det sakta att svaga ur och man fick kämpa en del för att hålla Weaseln igång och svepen blev alltmer studsar mellan de tydliga små lyft som fanns lite här och där. Tillslut fanns det bara en gnutta lyft högt ovan kanten så jag fick höghöjds surfa med försiktig spakning ett tag innan lyftet tvärt tog slut.



Gled ner och landade bredvid mig och satte mig och tog min kvällsfika och tittade på utsikten i lugnet. Det var otroligt skönt och även om det inte blåste mer så var det svalkande ändå. Efter cirka en halvtimme började det plötsligt fläkta igen och jag kastade lite åpet ut Weaseln för att få några svängar till. Men nu hände det något för plötsligt så ökade vinden sakta men säkert och snart var det ett ordentligt tryck och jag kunde laja loss ordentligt över klippan i låghöjdssnurr utan avbrott. Jag fick en skön spakfest och vred ur kärran så mycket jag kunde i den ökande vinden.


Efter cirka en timme så började det vrida mot norr och blev allt mer vindstört och kyttigt av ön som ligger där ivägen, så jag pressade ur en lite stunds flygtid till men landade snart när det blev för knorvligt för att vara riktigt roligt. Men jag var ändå väldigt nöjd över kvällens resultat och med bonusvindens överraskning och att jag fick både lättvindsflyga och mervindsnurrlek. Packade ihop i solndegångsljuset och knatade tillbaka till bilen lite lätt flyghög och svalkad.

Tobias

Kommentarer