Dubbelflyg på Ingarö


Måndag 23 juli 2018. När det äntligen lovades lite mer vindar som svalka i värmen bestämde jag mig för att åka ut till Ingarö och testa om Vishamnsudd kunde leverera lite fin flygtid. Det var lite optimistiskt då det såg ut att vara lite mer S än optimalt men jag rullade ut ändå sugen att återbesöka ett av min favorithang. Parkerade ute vid stora vägen då vi fått p-böter inne i området sist vi var där så det blev en lite längre promenad än vanligt. När jag kom upp på klippan såg jag att det var ändå mer åt S - SO än lovat och det var nästan oflygbart i den riktningen.

Men jag bestämde mig för att testa i alla fall och kastade upp Weaseln med allt jag orkade, fick lite bra höjd och smet framför träden som stod som en ridå mot vinden. Efter en del skakiga svängar hittade jag tillräckligt med lyft för att sakta ta mig upp på höjd och testade att kryssa runt lite för att se var det bästa trycket fanns. Hittade lite mer laminärt tryck på höjd och surfade runt riktigt högt och långt bort ut mot spetsen på udden. Det var lite nervöst för skulle jag trilla ur där bort skulle det bli riktigt svårt att hitta Weaseln igen så höll mig inom ett snävt område och var försiktig med spakandet. Efter en ca 20 minuters flyg vred det lite till och jag började tappa höjd så jag gjorde en hastig reträtt och smet ner mellan träden och landade en bit ifrån mig.

Nöjd med att lyckats få lite flyga trots allt men ändå inte helt tillfredställd satt jag en stund i solen och funderade innan jag kom på att jag kunde testa Idalshanget längre ut. Det är en klippudde som sticker ut lite och ger lyft i ett spann på nästan 90 grader så det borde vara flygbart i den SO som blåste nu. Så jag packade ihop och tog promenaden tillbaka till bilen. En kort bilfärd senare parkerade jag vid Klacknäsets stora parkering och gick den stekande kilometern ut till klippan.


Väl på plats så såg det riktigt bra ut med vindriktningen, den låg inte så att man kunde få det bästa lyftet men helt ok för att flyga i alla fall. Riggade och kastade upp och efter lite nosande efter lyftet så kunde jag svepa loss och det bar riktigt bra hela tiden. Med ett stort smajl började jag leka loss med Weaseln och nu blev det kulflyga för hela slanten, det här hanget har verkligen en massa kreativa  möjligheter då man kan svepa in runt träd och genom öppningar tillbaka ut i lyftet utan problem. Så blev det till att nyttja hela registret av lajvarianter och jag spakade loss ordentligt. Efter en liten stund kom ett gäng måsar och tärnor och började väsnas men de gav upp efter ett tag.

Det finns en liten öppning som ger en lite läad korridor och här testade jag om det gick att få lite DS effekt att fungera, så det blev ett antal dyk ner och varv upp i trycket igen. Det gick sådär med det, fick igenom ett antal svep men inte någon riktig fartökning tyckte jag. Dock lyckades jag snudda grenarna lite då och då så Weaseln spann ner i buskarna och träden.



Jag lugnade mig lite med DSandet så jag inte skrotade Weaseln och körde lekflyg blandat med nåt snabbt varv emellanåt, och det blev en lång och nöjesfylld session. Tillslut gjorde värmen och den uttorkande vinden att jag svettades och flämtade när jag bara stod där och spakade, så efter två timmars nöjesfest så landade jag nöjd och packade ihop. Det var bara att tacka Ingarö för en fin flygdag och knata tillbaka till bilen med ett uttorkat smajl och en enorm glasslängtan.

Tobias

Kommentarer