Dubbel vindbom



Onsdag 4 juli 2018. Efter att haft ett flyguppehåll sen maj så infann sig flygsuget alltmer allteftersom man äntligen fick lite mer lugntid att längta ut på. Vindarna såg ut att vara medgörliga om än lätta och vi siktade på Kungshamn framåt kvällningen. När jag åkte ut längs stadsgården så fladdrade flaggorna fint av den nordliga vinden uppe på Fåfängan och jag såg fram mot att snart få kasta ut planet i det fina trycket. När jag parkerade och klev ur bilen tyckte jag att det var lite väl lugnt men antog att det var läatt av träden.

Väl uppe på kanten var det helt absurt nog helt still först och snart började det blåsa väldigt lätt från trädkanten bakom mig, vinden hade vridit 180 grader på en kvart. Jag satte mig på bänken och tänkte att det kanske var termikstörning giganticus som pågick men efter ännu en ca 20 minuter så var det ingen förändring. När Olof kom upp så kunde vi bara konstatera att nattens vindskifte var tidigare än förutspått, så vi började kolla på vilken hangspot vi kunde få lite flygtid på i sydliga vindar.

Vi valde mellan Älgöhanget utanför Saltsjöbaden eller Grisslinge utanför Gustavsberg och efter lite funderande så knallade vi ner till bilarna och rullade ut mot Grisslinge. Väl på plats så knatade vi upp genom skogen och uppe på kanten så fläktade det faktiskt lite vagt, men betydligt mer sydöst än vi hoppats på. Olof riggade Ur-åskelotten och jag bistod med ett rejält spjutkast upp i det blå. Men tyvärr var riktning och tryck inte alls medgörliga och efter några skakiga svängar så blev det en snabb vändning in mot kanten och mellan träden för en lite hård sättning på en klipphäll.

Givetvis dog epoxylagningen på ena stabben av smällen så därmed var Ur-åskelotten satt ur spel för kvällen. Jag funderade på att testa med Weaseln men vinden vred alltmer mot ost så det var bara att glömma. Vi hängde kvar en stund men det vara bara att ge upp kvälllens flygsug och vi vandrade lite molokna tillbaka till bilarna. Det blev en tröstmiddag på Max i närheten med en hel del hang och planprat som underhållning och blåbärshake som kvällen peakförnöjelse.

Tobias

Kommentarer