Rapport från en byggbänk



Fredag 4 maj 2018. Trots den stora tidsåtgången till jobb, liv och annat har jag lyckats plocka lite med den lilla EPP-vingen som trillade in för några månader sen. Efter ha fingranskat den så och funderat lite så satte jag skalpellen i den. Jag började med att skära till vingspetsarna och slipade sen till dem lite mer, därefter gav jag mig på framkanten och skar till den så den fick en bättre form och slipade till den ordentligt. Nu ser de detaljerna mycket bättre ut och den kommer garanterat att flyga bättre än om det lämnats ogjort.



Därefter stod ihoplimning på schemat men tyvärr hade min tub med mitt kära gummilim torkat ihop totalt. Och nu visade det sig att Casco verkar ha plockat bort LiquiSole ur sortimentet, det är ju garanterat giftigt som attan och man verkar ha satt åt skruvarna på Toulene baserade produkter. Så det blev ett rejält letande efter nån leverantör som hade kvar på lager, men ack så dyrt det hade blivit. Ohemult mycket pengar krävdes och jag började kolla av om man kunde köpa Goop online nånstans, men det visade sig svårare än väntat, enda chansen var från Ebay eller Amazon eller något mer obskyra nätbutiker världen över. Så jag började leta efter alternativ...

Det ena ledde till det andra och tillslut hittade jag ett tips om att testa PL400, ett konstruktionslim som är mycket lätt att få tag på alla större byggvaruhus och liknande. Så en tub införskaffades och jag testade på några spillbitar EPP och vitskum. På EPPn funkade det utmärkt men på vitskummet så frätte det lite lätt även om det höll ihop. Nåväl så tillslut fick jag till limningen av vinghalvorna och det verkar ha tagit bra, de sitter stabilt och inga spår av frätning syns.



Så nu är det strax dags att gå vidare i bygget och finula till monteringen i den lilla vingen, det är inte mycket plats att leka med...

Tobias

Kommentarer