Lite nostalgi


Tisdag 10 april 2018. När vi hade skärtorsdag visade Olof ett litet fynd han hade gjort nyligen, han hade av en slump sett en auktion av några gamla Allt om Hobby på Tradera och på ett av omslagen stod det "Härligt hangflyg", så han högg den kvickt. Nu hamnade den i mina händer och det var en rejäl nostalgitripp, jag läste AoH fanatisikt som ung på slutet av 70-talet och lustade starkt redan då efter rc-flyg och framförallt segel- och hangflyg. Det här numret var från 93 men känslan var exakt densamma som tidigare årgångar när jag bläddrade igenom det.

Hangartikeln var trevligt utförlig och skönt entusiastiskt, det är alltid trivsamt att känna hur någon blivit biten av denna sköna flygform. Det var också extra kul att det kommenterades om en flygande vinge, något som helt klart var en nyhet då, som flög fint, snabbt och rörligt i imponerande form över hangkanten. En annan kuriosadetalj var att en av bilderna var från Stråssa gruva i närheten av Lindesberg, och Lindesberg har betytt en hel del för mig då mina morföräldrar bodde där och jag spenderade väldigt mycket tid där uppe under min uppväxt.


Som bonus fanns också en artikel om flygfältet och klubben som huserade på Årstafältet och det var kul eftersom jag lärde mig flyga just på Årstafälet med en elseglare hösten 2009, dock hade klubben flyttat därifrån då. Och som ni nog vet om ni följt bloggen så har jag spenderat enormt mycket flygtid där över åren när det varit mitt hemmafält för elsegel och DLG.


Det var helt klart en glädjande liten nostalgitripp att bläddra igen om denna gamla Allt om Hobby, och det gav lite funderingar om att man kanske kan gräva lite i det svenska hangflygandets historia, vi får se framöver...



Tobias


Kommentarer