Vindbom på Norra Viken klippan



Lördag 3 mars 2018. När jag tittade igenom väder- och vindstationerna på förmiddagen så såg det ut som det kanske skulle bli tillfälle att få till lite svagvindsflyga ute på NorraViken klippan på Tyresö. Jag rullade ut mot Tyresö och var snart på den fint slingriga och kuperade vägen på Brevikshalvön, som var ännu vackrare än vanligt nu i snön. Jag stannade tillslut på parkeringen nedanför klippan, men det verkade inte blåsa alls därute, inget sus och träden rörde sig inte alls. Tänkte att det var väl lika bra att knata upp och kolla läget så pulsade upp i snösluttningen och följde det fina spår som en hare hade lagt hela vägen upp.

På väg upp mot toppen så ven det lite av vind i alla fall, men när jag väl stod och kollade upp läget på kanten så visade det sig vara helt fel riktning på de små pustar som kom och gick. Bom kort och gott. Men jag riggade och testade ett par kast i envishet men det var tyvärr helt oflygbart. Tre svängar som mest innan Weaseln sjönk igenom och trillade ur himlen gång på gång.

Så jag lät den vila där på snön och tog och softade ur ett bra tag, tog in vyn i solen och snön, satt skönt och varmt i min dunparka och bara njöt av stillheten i den vintriga skärgårdsvyn. Det enda som hände på en bra stund var att en Vaxholmsbåt kom krunchande genom isen ute i sin ränna, det gick riktigt långsamt och ljudet hängde länge över isen innan det tonade bort. Sen plockade jag fram storkameran och knatade runt och ströplåtade lite blandade snövyer tills det började skymma. Packade ihop, knatade ner till bilen och rullade iväg mot kaffe och äppelpaj.

Det blev inte den flygdag jag hoppats på men skönt och avslappnande ändå i den vackra vyn, bara att hoppas på bättre vind nästa gång...



Tobias

Kommentarer