Lättvindsvinge till byggbordet


Torsdag 22 mars 2018. För drygt några veckor sedan fick jag leverans av en låda med en liten EPP-vinge som är tänkt att byggas till riktig lättvindskärra. Den har en liten kropp men den kommer jag inte använda utan har tänkt att det ska bli en ren vinge. Billig var den också så det passade bra som lite byggpepp för att vänta in den då avlägsna våren.

När jag granskade vinghalvorna direkt ur lådan så insåg jag att det kommer behövas en del slipande helt klart, vingprofilen har en helt rak botten ända fram till framkanten, så den kommer att ges en rundning och formning. Planen är att bygga så lätt som möjligt men ändå lite halt och tåligt, så jag ska försöka nyttja alla knep jag kan tänka mig. Den blir ett litet vårpyssel och jag hoppas ha den i luften rätt snart. Dessutom blir den den första kärran jag ska knyta till min nya FRSKY Taranis sändare som jag ska migrera alla min plan till framöver. Återkommer med rapport hur det går...

Tobias

Kommentarer