Retro - Opera över gärdet


Hittade av en slump en gammal text från en verkligt annorlunda och speciell flygdag på gärdet för många år sedan. Det var i början av mitt DLG - flygande och jag hade precis upptäckt att Gärdet var en utmärkt plats att träna på när jag hade tröttnat på Årstafältet.

Fredag 12 augusti 2011. Gärdet var kalasfint som flygspot, det släppte en hel del termik och turbulensen var inte alls lika svår och kraftig som på Årsta ibland, så jag hade periodvis en fest i att kurva mig upp eller hålla mig på höjd. Fick till en hel del  runt 3 minutare och fångade ett kraftigt lyft när solen vart framme en stund och fick till en 11 mniutare. Så jag var mycket nöjd trots mina låga kast.

En stund senare tittade solen fram och efter en liten stund så kände jag en större bubbla komma och kastade upp, hittade den efter lite letande och la mig i starkt lyft som tog mig upp i bra fart. Snart var jag högt högt och låg och cirklade med några måsar i stig. Molnen mörkade på och solen kom i strimmor genom molntäcket och bortifrån det enorma cikustältet som står en bit bort kom helt plötsligt ett högt, starkt och klart operastycke som helt klart sjöngs live. Så jag stod där och tittade upp på min lilla A2:a som cirklade i höjden i denna fantastiska, nästan målade himmel och operasångerskan fyllde rymden över Gärdet med sin röst. Det var ett helt magiskt ögonblick som varade länge och jag bara stod där och skrattade för mig själv och cirklade i termiken helt överrumplad av stundens magi. Ett ögonblick jag alltid kommer att minnas helt klart. 

p.s. Och jag landade efter 12.03 så det vart ett långt flyg i operatransen. :)

/Tobias

Kommentarer