Midair och dubbelt envis på Kungshamn


Fredag 20 juni 2014. En rätt soft eftermiddags session ute på Kungshamn med Micke blev oturligt nog avbruten av en rejäl midair med hans Halfpipe, min Weasel snurrade runt och tappade direkt fenan däruppe i skyn och singlade sedan ner långt ut till höger och försvann bakom träden. Fenan fluttrade ner en bra bit bakom var Weaseln försvann ner ur skyn och jag försökte hålla blicken på den så länge den syntes så att jag visste i vilken riktning jag skulle söka. Weaseln hade försvunnit bort mot kraftledningen och givetvis i det område där det är som brantast och träden som högst och tätast, jag suckade och stuvade undan radion för att börja eftersöket.

Fick klättra ner en bit och började beta av terrängen så metodiskt jag kunde. Upp och ner, hit och dit, titta i varje trädtopp, bakom varje buske. Sakta tuggade jag mig fram och var snart framme i den nyhuggna kraftledningsgatan och skannade av den så gott jag kunde. Efter ha klättrat ända ner till vattenbrynet och knorvlat mig fram och tillbaka där så kunde jag trösta mig med att Weaseln inte låg och simmade i alla fall.

Jag hade nu letat runt över en timme och började misströsta lite lätt, Weaseln är ju min favoritmaskin och vi har en lång historia ihop så det kändes tungt om den skulle gå förlorad så här. Efter lite svärande så bestämde jag mig för att gå ännu längre högerut och söka igenom i det område som kändes lite väl långt bort, jag klättrade ner och bröt mig fram genom granskogen i det brantaste partiet. Och där skymtade jag något vit och orange en bit upp i en gran, några steg till så stod var det bara att rycka i grenen så trillade den ner i mina väntande händer.

Glad och lycklig över att ha hittat den så klättrade jag upp och började söka högre upp efter fenan, men efter en timmes strosande och stirrande utan framgång så kändes det som om det var en förlust jag fick ta tyvärr. Gick tillbaka till Micke och vi packade ihop för hemfärd, lite moloken måste jag erkänna att jag var.

Det gick en vecka och jag kollade om man kunde få tag på reservfenor hos Dreamflight, men de var slut för tillfället givetvis. Så jag funderade på olika byggvarianter när Olofs Weaselfest gick av stapeln och då fick jag låna en fena för tillfället. Men efter träffen när jag var på väg tillbaka hem så bestämde jag mig för att inte ge upp och svängde av ner till Kungshamn för en omgång till av letande.


 Väl på plats så började jag metodiskt gå och söka av terrängen i framförallt kraftledningsgatan och efter cirka 20 minuter så skymtade jag plötsligt nåt vit i det gröna, och där låg den och väntade så fint. Jag bara log ansiktet isär och plockade upp den nöjt och traskade ner till bilen för en glad hemfärd. Hangflyg och envishet går helt klart hand i hand...

Tobias

Kommentarer