Weaselfest efter långpaus i flygandet



Lördag 21 oktober 2017. Det har varit en väldigt lång paus i flygandet för min del, jobb och en massa andra faktorer har tuggat i sig min fritid och vindjakten har inte haft prio på ett tag. Men sakta så återkom suget och när Olof råddade en liten weaselfest nere på Knappelskär vid Nynäshamn så  laddade jag radion och weaseln och mig själv för en hangdag i strålande höstsol.

Brummade ner och efter den kort promenaden ut så träffade jag Olof, Micke och några fler hangrävar jag inte sett på länge. Efter lite språkande så nosade jag på kanten och det blåste fint så jag riggade snabbt och förberedde mig på att kasta ut. Weaseln lyfte fint ur handen och seglade snällt iväg ut i det blå och även om jag var lite spakrostig så kändes snart som vanligt och jag kunde flyta omkring i den vackra vyn med hav himmel moln och sol som fond.

Dock hade jag övervärderat vindens styrka när jag barlastade weaseln så den var lite för trög för min smak, men efter en snabb landning och avplockning av blyet så kastade jag ut ett piggare och lajigare plan. Nu klev den upp på flytet och blev så där spralligt lekfull som den ska vara och strax så kände jag hur hangsmajlet bredde ut sig över ansiktet igen och hur vinden torkade ut tandköttet så där skönt. Stor hanglycka spred sig i mig och det var bara för kul att flyga igen, jag lajade upp all vind jag kom åt och svepte glatt både högt och lågt längs kanten.



Efter en lång stunds vindlycka var korvgrillning på agendan och jag landade nöjd och hungrig. Medans vi mumsade korv språkades det om plan, projekt, segling och andra nöjen där vi satt skönt läade i solen. Efter ett tag så steg flygsuget igen och det blev en andra session med weaseln, det blev precis lika fint som nyss och jag verkligen njöt av att få den numera något prassliga kultmaskinen att susa runt över klippan. Jag flög mig helt nöjd och landade sen för att hinna ta några bilder på träffen innan det roliga var över. Väl landade och nöjda så packade vi ihop och tackade Knappelskär för en fin dag i vinden, den fick till och med ett tackoffer då en Zagivinge offrades åt havet och klippan och inte återfanns trots letande och klättrande över stora delar av klippan. En bra dag och nu ska det bli fler framöver...



Tobias

Kommentarer