Åter på Mörtis



Lördag 24 april - 2015. När jag vaknade så blåste det fint i syd - sydost så jag rafsade ihop flygkittet och tog bilen ut till Mörtis på Ingarö. Det var väldigt länge sedan det klaffade för min del att få lite flygtid där och jag har längtat ut då det är ett av mina favorithang. Man står så fint på en kanten av en vertikal klippa och kan flyga förbi på bara några centimetrars avstånd och laja runt i det fina lyftet och köra trädslalom eller bara rita upp hela himlen om andan ligger på.

 Promenaden ut gick fort och snart stog jag där på kanten och kunde konstatera att det blåste lite mer östligt än optimalt, men det var bara att kasta ut och ägna flygtiden åt att kryssa långt ut till vänster och svepa mellan de döda och levande träden där. Fick en fin start och surfade runt ett tag innan jag blev lite för kaxig och gick för långt ut till höger och därmed hamnade ur lyftet och fick nödsätta en bra bit ner på klippan. Efter lite klättring så var Weaseln räddade och jag kastade ut igen, det blev en lång och skön svepsession där man fick vara noga med att inte komma för lågt eller i trädskugga. Flög tills fingrarna började bli kalla och lunchade sedan på medhavd matsäck och tittade på skärgårdens tomhet. Satt ett bra tag innan jag var nöjd och det var dags för återtåg till bilen. En trevlig dag på Mörtis och jag hoppas på fler framöver...


Tobias aka Fluffracka

Kommentarer