Vagabond - Aerobatikkärra för hanget från Hacker


Plötsligt och utan förvarning så dök det upp en riktigt avancerad hangkärra från Hacker. Den heter Vagabond och är helt klart en direkt kopia av Le Fish, som är en numera väldigt spridd aerobatikmaskin som skapats av amerikanen Steve Lange för rörliga och närflygande rörelser över hangkanten. Le Fish har fått ett rejält uppswing de senaste åren då den har byggts väldigt lätt och flygs i den stil som kallas "ultrabatics" med flippar och väldigt mycket tumlande rörelser. Le Fish har dock periodvis varit rätt svår att få tag på så det är faktiskt väldig glädjande att en tillverkare av Hackers rang har tagit sig ann att sprida den här sortens plan. Och dessutom så har Steve gett en klar tumme upp på att de kopierat hans design, han gillar att fler får möjlighet att flyga hangerobatik med ett riktigt rörligt och addaptivt plan. Allt för flygglädjen skull...

Hacker Vagabond är på 1,5 meters spännvid och byggd i EPP för att vara tålig och oöm på alla sorters hang. Den har också vad det verkar en stabbe som är ordentligt vridbar för att kunna genomföra de "flippar" som lockar många, dock får vi se om stabben är vridbar förbi 90grader vilket är ett krav för att kunna få tumlande flippar efter varandra. Priset är rätt facilt för en hangkärra i den storleken, runt 90Euro, och så får vi se vad frakten landar på. Planet säljs redan nu på den här sajten, men leverans verkar bli först i mars: Vagabond

Själv är jag väldigt peppad på att skaffa en snarast då den aerobatik kärra jag har, Multifun, har sina för och nackdelar men framförallt så saknar den möjligheten till flippar, och jag har länge velat ha en Le Fish för dess unika flygegenskaper. Jag skulle nog kunna tänka mig två stycken faktiskt, en ultralätt för "ultrabatics" och en tyngre för mer storlufts-högenergi-svep-aerobatik som jag älskar att laja med när trycket tillåter. Vi får se hur Vagabond tar lyft i hangvärlden framöver och jag kommer att rapportera alla flygrecensioner allteftersom de trillar in, var så säkra...




Tobias aka Fluffracka

Kommentarer