Retro - Min första hangkärra


Den här lilla ombyggda Foxen från Multiplex var mitt första hangförsök. Jag hade lärt mig flyga rc-helikopter föregående år och när våren kom så blåste det rätt mycket hela tiden så flygdagarna blev allt sällsyntare och min frustration växte sakta men säkert. Eftersom jag var rätt intresserad av hangflyg som tonåring så blev jag lite taggad när jag hittade lite fina filmer på youtube och efter en hel del internetforskning så kom jag fram till att ett Foxbygge skulle vara en bra test att ägna sig åt.

Sagt och gjort, jag slaktade en gammal coaxheli från E-sky och använde mottagarbricken och servona, klippte till skev- och höjdroder i depron, fulmeckade stötstänger i kolfiber och delar av gem. Efter en hel fnulande och fixande så var den klar som på bilden och därpå så följde en hel del handkastande på en gräsmatta så var blev trimmad och viktad, och sen så det bar iväg till Hammarbybacken med planet i en påse och fylld av spänd förväntan.

Väl till topps så blåste det en hel del och jag kastade ut den lilla Foxen i vinden och började spaka febrilt för att hålla den mot vinden, men ack den bara vek sig och damp ner i slyet på framsidan hela tiden. Jag kunde inte få den att flyga hur mycket jag än kastade ut den och försökte få den att ta lyft, högt eller lågt, hårt eller lätt, efter några sekunder tappade jag den och så snurrade ner i det gröna och försvann. Jag tror att jag klättrade runt i slyet och letade upp den nåt hundratal gånger, i alla fall var det så det kändes. Så efter några timmars kastande och hämtande så gav jag svettig och dammig upp, åkte hem och satte mig framför datorn igen för mer forskning, fast besluten att lösa vad som gått fel.

Efter lite påläsning och bildgranskande så beslutade jag mig för att testa en enklare version som bara hade höjd- och sidroder, så efter lite snabbt ommeckande under kvällen så var den flygklar inför nästa dags nya försök på Hammarbybacken. Jag tog mig snabbt dit och så snart jag var på toppen så började jag om med gårdagens vedermödor, kasta ut - flyga kort - vikning - spiral ner slyet - klättra runt och leta - börja om. Det kändes helt tröstlöst och jag var nära att ge upp när det slog mig att jag flög den som en heli, spakandes frenetiskt hela tiden, så jag bestämde mig för att testa att låta bli att vifta på spakarna.

Och se då gick det, helt plötsligt så smet den glatt upp på höjd och stog och viftade på stjärtfenan i vinden och jag kunde göra några vingliga svep fram och tillbaka innan det dunsade i backen bredvid mig bakblåst av vinden. En stor lycka spred sig i flygsinnet och snart så kunde jag flyga i fina åttor och både högt och lågt i sköna svep, och det var helt fantastiskt kul så jag bara skrattade och flög högre och längre bort hela tiden. jag höll på i över en timme innan jag blev lite övermodig och gjorde en sväng långt ut till vänster, tappade den och den försvann ner bakom kanten på ögonblick.

Jag trodde att det bara var att gå och hämta den som vanligt men ack vad jag bedrog mig, efter nästan en timmes runttraskande i högt sly på den branta sidan så gav jag upp efter ha trampat i ett jordgetingbo. Det var bara att lite slokörat pack ihop och ta sig hemåt, men samtidigt var jag ändå mycket nöjd och väldigt lycklig för den flygtid jag fått, det var en rejäl peppning och jag var helt klart fast i hangflygandet. Så jag tog mig hem fast besluten att bygga nåt nytt att flyga snarast, och snart stå på kanten med vinden blåsande och ett plan i luften igen. Och så blev det verkligen...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer