Luften i bild


De här bilderna tog jag den 3e december förra året när jag passerade över Västerbron. Det var ca -10C och sjöröken låg fin över hela Riddarfjärden, jag stod däruppe och tittade i säkert 20 minuter innan kylan började bli för jobbig och jag cyklade vidare.

Men det som verkligen framgick när jag tittade på hur luften rörde sig under den tiden var att den varmare luften steg upp som "slöjor" från vattnet och sen drogs fram av vinden tills de råkade mötas och när tillräckligt många stött ihop så började de långsamt rotera och suga åt sig fler av "slöjorna" omkring tills de började bygga en pelare på höjden som försvann uppåt. Det var verkligen unikt att få se termik födas med en sån perfekt utsikt, förloppet upprepades gång på gång och processen var hela tiden densamma, dock så snurrade den skapade pelaren åt olika håll beroende på hur stora de var och hur "slöjorna" mötes. Det var ett unikt och vackert ögonblick som gav mig nya insikter i hur luften beter sig och hur termik skapas...


Tobias aka Fluffracka

Kommentarer