Gråmulet på Aspis


Lördag 5 oktober. Kom loss sent på eftermiddagen och åkte snabbt ner till Aspis för att försöka få lite flygtid innan det mörknade eller började regna. Efter en rask promenad upp till kanten så var det bara att konstaera att vinden låg rakt på och det blåste finfint. Riggade Weaseln och monterade sen upp min GoPro på ett träd precis bredvid där jag skulle stå, ställde in den på att ta en bild varannan sekund och tryckte sen igång den.

Min tanke var att testa om man kunde få lite fina flygbilder när man flyger själv för dokumentationens skull, så jag var rätt nyfiken på hur det skulle bli. Tänkte att det var bäst att ta en bild varannan sekund för annars så skulle det bli en ohemult stor mängd bilder att sortera igenom efter en session när man kommer igång ordentligt.

Jag kastade ut Weaseln och fick en härlig frenetisk-aero-sesh, lyftet och trycket var utmärkt och för att hålla planet i bild så lajade jag loss så nära mig själv och kameran som möjligt. Så det blev ett fint virvlande runt på några meters avstånd en bra stund innan jag stängde av kameran och fortsatte att laja uppe i det grå med långa svep över hela hanget. Det vart en skön blandning av stökflyg och svepfrossa och jag höll igång tills det började kännas kyligt och enstaka droppar kom fallande från de gråa molnen. Då plockade jag ihop och väl nere i bilen så började det strila ner, perfekt tajming helt klart.

Väl hemma igen så gick jag igenom bildfilen och det vart 380 bilder att sortera igenom, tror dock att man ska ha kameran på en bild i sekunden för det var väldigt många med tom himmel. Plockade ut några stycken som kändes som en bra representataion av dagen och nästa gång ska jag testa lite fler bildvinklar för att få lite omväxling. Allt i allt en bra dag på hangkanten...






Tobias aka Fluffracka

Kommentarer