Knutkalas på Kungshamn


Lördag 20 april. Dagen bjöd inte på särskilt starka vindar men efter lite kollande på nätet så åkte jag ut till Kungshamn och mötte upp Olof och Pontus uppe på klippkanten. De hade varit där en stund och fått lite fina flyg i det svaga men stadiga lyftet, Olof hade sabbat sin lilla Merlin tidigt och flög nu en vinge, Pontus svepte högt och lågt med en för dagen ihopslängd glasfiberseglare i lätt skalaform.

Jag riggade min Weasel, satte min nyköpta gopro på huvudet och kastade ut, fick en fin kvarts lajflygande innan jag lyckades tucha en av tallarna framför oss och Weaseln singlade i backen ordentligt. När jag hämtade den så såg jag att stötstången var trasig, både fästet vid servot och fästet vid roderhornet hade gått av till hälften. Efter lite svärande och surande eftersom jag saknade ersättare för stötstången så satte jag mig på klippan och började gräva i flygväskan, snart hade jag hittat en bit servokabel som jag delade i två, och sen trädde igenom de resterande bitarna och knöt ihop för att få till en någorlunda stabil och stark koppling både vid servot och roderhornet.

Efter lite trimande så var den flygbar igen och när jag kastade ut så flög den som vanligt så det vara bara att tacka sin envishet och flyga loss ordentligt. Det blev en trivsam eftermiddag och vi flög fram tills det började skymma innan vi tog promenaden ner till bilarna. Det var skönt att kunna lösa en sån neslig skrotning med så enkla medel och lyckas rädda dagen tack vare lite envishet och väskrotning...




Tobias aka Fluffracka

Kommentarer