Frettchen down


Söndag 7 oktober. En efterlängtad hangdag på Korpis bjöd tyvärr på en oväntad skrotning. Vi hade kollat av vindarna och det visade sig att det så ut som om det skulle bli bra på Korpberget så vi åkte ut dit och knatade upp till kanten. Väl uppe så låg vinden in rätt på och vi riggade snabbt och kastade ut. Jag flög Frettchen och trycket var så bra att jag lajade loss i stor-hela-himlen-aeros och det var lysande kul och skönt att få släppa loss i det fina vädret.

Ända fram tills Frettchen plötsligt slutade svara på spakrörelserna och dök rätt ner från höjden och försvann nedanför klippkanten på ett ögonblick. Jag kunde bara förvånat titta över kanten i ett fåfängt försök att se om det hamnat i vattnet utanför klippan, men det syntes ingenting alls där ner. Jag kunde inte förstå vad som hänt, det var nyladdat och jag har varit betydligt längre bort utan att tappa kontakten, så ett klart mysterium.

Jag började klättra ner mot vattenbrynet trots att jag antog att det antagligen låg och flöt nedanför den brantaste delen av klippan där det skulle vara omöjligt att nå. Klättringen ner blev lite strapatsrik men snart var jag nere bland träden i strandkanten och efter bara några meter så hittade jag vingen hängande i några grenar ovanför vattenbrynet. Helt klart hade det slagit i klippan övanför, kroppen hade gått av och vingen hade virvlat ner till träden, tur att det hängde ovanför vattnet för det räddade mottagaren. Resten av kroppen tog en stund att upptäcka då den guppade i vågorna en bra bit ut och tyvärr så förde vind och vågor den längsmed strandkanten, så den försvann sakta men säkert bort och det gick inte att följa eftersom terrängen var så klippig och svårforcerad just där. Jag fick nöja mig med att få behålla vingen och mottagaren.

Efter en klättring upp var det bara att konstatera att det blir en totalrenovering och återuppbyggnad av Frettchen snarast, det är ju min absoluta favoritmaskin så den ska bli bättre än någonsin, halare och tåligare är planen.


Tobias aka Fluffracka

Kommentarer