Premiär och plums


Lördag 14 juni. Vi åkte ut till Mörtviken och vandrade ut till klippan och den fina vinden. Olof hade med sig sin nyrenoverade och avmotoriserade Merlin som skulle premiärflygas, efter lite snabb montering, programering och koll av roderrörelserna så var det dags. Lite nervositet skymtade där på hangkanten men så kastades den lilla vita Merlinen ut i vinden och svepte så snällt och snabbt iväg. Efter några svängar så flög den som på räls och hade fin fart och bra rörlighet, jag blev mycket sugen på en själv när jag såg hur fint den flög. Tanken på att ha den som enhets-skoj-F3F kärra dök upp snart och måste testas framöver.



Olof flög den lilla vita ett bra tag och jag lät min Frettchen svepa loss i långa snabba flyg lågt med en del svängar runt träden och blandade upp med en del storlajaeros i den starka vinden. Olof Bytte över till sin Papp2 snart och gjorde mig sällskap i svepflygandet. Vi fick några trädflygningar med efterföljande klätterhämtning men inga skador skönt nog, dagens räddning för min del blev efter en rejäl grenträff där jag lyckade få runt planet ur ryggläget och kunde smita ut mellan träden till lyftet och flyga vidare. Stort lyckokackel ekade över klippan då kan jag lova.


När jag var nöjd så landade jag och tittade på när Olof skulle ta in sin Papp2 för landning, han gick runt och skulle gå ner lite för att kunna minska farten på väg upp när han verkade få den ur syn bakom ett träd på kanten. Papp2 gick ut i en vid och allt lägre sväng och så smackade den i vattnet ca 20 meter ut från klippan.


Olof klättrade snabbt ner till strandkanten och väntade på att den skulle driva in, men tyvärr så förde vinden den i en båg runt udden och sen drev den allt längre ut. Vi klättrade efter på klippan och längs stranden en bra bit men avståndet ökade hela tiden och snart var den riktigt långt ute på fjärden och det kändes inte så tryggt att hoppa i och simma så långt ut. Vi kunde bara se på när den drev iväg och snart var den bara en vit prick bland vågorna.



Det var bara att packa ihop och något slokörade vandra tillbaks till bilen, även Mörtis har sitt pris visade det sig visst...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer