Nostalgi


Måndag 12 augusti. Tog med mig min gamla Radian ut när jag körde en eftemiddags F3K träning, tänkte att det skulle vara kul att testa den igen och se hur det var att flyga det plan jag lärde mig mycket av termikflygandets grunder med. Det blåste egentligen alldelles för mycket för den lätta och långsamma gamla damen, men jag bestämde mig för att testa i alla fall.

Riggade den snabbt och surrade strax sakta upp mot höjden och oj vad trögstyrt det var och inte gick det framåt alls i vinden. Landade strax lite klumpigt men bestämde mig för att köra en acke eller två trots allt, efter några korta flyg och lite mer spakkänsla så hittade jag en fin bubbla rätt lågt och fick en fin hiss upp riktigt högt. Det var som i gamla goda tider när den var som en flugprick uppe mot molnen och jag kunde trycka den fram mot vinden och tillbaka över fältet och landade 1 meter ifrån märket på 7,28 vilket kändes rätt bra. Efter lite mer bomflyg så hittade jag lyft igen och gick högt och långt bak, men tog mig tillbaka till fältet och landade 1 meter ifrån på 8,06. Efter det så ökade vinden på och termiken blev allt mer sönderblåst så jag la ner och packade ihop, men det hade varit riktigt kul att lufta den gamla kärran och den flöt ju bra när den väl var i bubblorna, det blir nog nåt försök till under en dag med mindre vindar...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer