Konstigt!


Lördag 7 juli. Hade en märklig avslutning på träningen ute på Gärdet. Hade spenderat några timmar där på seneftermiddagen och kvällen och det började bra med fin fint lyft som gav en räcka av 3 minutare och lite termikfrossa i någon 5 minutare och snart en 10 minutare som krävde omtag på ca 10 meters höjd och upp igen. Dock tunnade det ut mot kvällen och periodvis fick jag jaga svag luft där det handlade mycket om försiktiga cirklingar och mallningar där man inte fick många chanser till omstart om man trillade ur.

Jag bestämde mig för sista kastet för dan och fick till rätt bra höjd, gick iväg mot träden som står mot vägen vid Sjöhistoriska, hittade ett fint lyft och cirklade sakta uppåt i sällskap med några måsar. Lyftet var inte starkt men gav konstant höjdvinst om än svag och snart var jag en bit nervinds och timern började pipa för de sista 20 sekundrarna på 3 minuter så jag flög tillbaka mot mig. När A2an passerade över mig på ca 5 meters höjd så såg jag att det hängde ett långt grässtrå över ena vingen och vinkade i vinden. Jag skakade på huvudet och fångade planet i handen och där hängde det över framkanten!?

Jag är säker på att det inte satt där under uppkastet och jag var aldrig så lågt under inflyget att det skulle kunnat plocka upp det då, så alltså måste det ha legat och flutit i samma termikbubbla jag cirklade i. Nog för att man kan se saker flyta upp i starkt lyft ibland men den här bubblan var ju riktigt svag och inte så väl definerad. Mycket konstigt kort och gott...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer

  1. Kanske hade fiskmåsen tagit med ett grässtrå upp för att kolla lyftet. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar