DLG och åska


Fredag 13 juli. Efter ha väntat ut två omgångar regn så klarnade det äntligen upp och jag chansade på att näst åskfront skulle passera norr om stan för det såg ut så på radarn, så jag trampade lite snabbt ut till Årsta. Väl där så byggde åskfronten rätt snabbt och hade kursen rakt över mig men jag envisades med att snabbmontera min Edge och började snurra upp den mot den alltmer mörknande skyn.

Jag stod där och kastade och flög meddans åskmullret rullade över himlen och vid horisonten så slog det blixtar från och till, en riktigt mäktigt känsla var det att flyga Edgen mot de blåsvarta molnen och se blixtskenen i ögonvrån. När det närmade sig mer så besinnade jag mig och landade och flyttade in under den skyddande trädridån och slapp det lätt strilregnet.

Det blev en 40 minuters väntan men sen så hade fronten passerat och blå himmel och sol visade sig igen. Jag fick en fin session med en del inledningsvis svag termik som jag delade med svalorna som jagade insekter i den fuktiga luften, men snart växte det till sig och det blev riktiga bubbelbrottningar långt ner lä ett bra tag, Men sen närmade sig nästa front och vinden ökade på så det blev otroligt sönderblåst och jag ägnade den sista timmen mest åt kastträning, men fick ut en 10 minutare halvvägs och avslutade rätt nöjd med en 3 minutare. Det blev en bra och lite dramatisk träningsdag att minnas helt klart...


Tobias aka Fluffracka

Kommentarer