Smackdown i Södertälje



Söndag 3 juni. Tävlingsdagen på fältet i Påldalen, Södertälje, bjöd på en rejäl omgång för undertecknad. Åkte ner till fältet med Johan Sjöborg och riggade, vi var lite oroliga över att det ostadiga vädret skulle släppa loss skyfall från himlen för de mörka molnen såg inte lovande ut men det höll sig någorlunda. Efter sedvanlig riggning, pilotmöte och lite träningskast så stog vi på fältet klara för första omgången.

Fältet i Påldalen är rätt litet och ligger i en gryta omgiven trädkanter i alla riktningar så det var inte stort utrymme att söka lyft på och vinden var periodvis rätt stark med en hel del turbulens. Dock så fanns det periodvis gott om lyft men oftast så behövde man gå över trädkanten och bort över skogen för att kunna få nogon tid så det var inte riskfritt. Så jag gissade att det nog skulle bli lite dramatik under dagen, och gissa om jag fick rätt.

Redan i första momentet så hade jag en midair som planen dock släppte ifrån och flög ur, men typiskt nog landade jag 1 meter ute när jag skulle ta planet tillbaka till fältet. Strax efter i nästa moment så blev jag nertryckt under återflyget från långt bak över skogen och planet försvann bakom trädkanten, men efter en liten avsökning i skogen så hittade jag planet på marken men med en rejäl intryckning i framkanten på vingen. Det blev en rejäl nödlagning med glasfibertejp innan det var flygklart igen.

Så jag var redan ur fokus och sen gick det som det gick i moment efter moment, de blev några utelandningar till och rejält usla tider efter en massa ur-fokus-flygningar. Ett glädjemoment var dock i pokern där jag tog en rätt stor risk och gick långt fram och hangade på trädkanten framför klubbstugan, nåt jag såg en fågel göra prcis innan omgången, och fick rätt bra tider i de första fyra kasten. Sen drabbades jag av övermod och gapade över för mycket tid i sista kastet så missade bra poäng i det momentet.

Sista momentet som var 1-2-3-4 minuter gav dock tillbaka lite självkänsla där jag äntligen fick till det och fick till dagens bästa prestation som gav mig den 5:e bästa tiden. Det var otroligt skönt att få en sån omgång när allt fungerade för mig efter den smackdown som jag fått under dagen och det kändes riktigt bra när jag gick av fältet trots att jag visste att min totalplacering inte skulle bli bra.



Prisutdelningen gick snabbt och första plats togs av Mattias Hammarskiöld, andra av Stefan Wahlberg och tredje av Jonas Ekman. För egen del hamnade jag på 8:e plats av 11 startande och min procent var urusel, 55,17%, en stor sänkning från föregående tävling så det kändes rätt tungt. Sen var det bara att packa ihop och tacka arrangörerna för en trots allt kul och utmanande tävling. Gissa om jag planerade för massor av träning under bilresan hem...



Stort tack till arrangörerna och ni som läste åt mig.

Tobias aka Fluffracka




Kommentarer