Midair igen



Tisdag 19 juni. Vi åkte ut till Korberget idag för att få en session i den rätt starka vinden och fin vädret. Jag hade längtat efter att få laja loss med min Phoenix i lite starkare vindar ett tag så jag var rätt ivrig att få upp den i luften. Efter ha skruvat ihop den snabbt så kastade jag ut i det kalasfina lyftet som Micke redan högfartskryssade runt sin Halfpipe i.

Jag fick inte mer än två minuters flygtid innan vi hade en rejäl krock däruppe i höjden, Mickes Halfpipe smakade rätt in i mitt plan och jag såg att nåt singlade iväg från planen i vinden, jag trodde det var fenan till Halfpipen först men insåg snabbt att det var ena skeven från min kärra och att vingen var rejält böjd. Trevligt nog så fortsatte min Phoenix att flyga utan skev och med klaffen på trekvart så jag gjorde några försiktiga svep innan jag försökte sätta ner den lite fint bakom oss. Dock så klippte den lite på slutet och landade halvhårt bland träden en bit bakom kanten.

När jag plockade upp den så såg kunde jag konstatera att vingbalken i aluminium var böjd, högerskeven helt bortsliten och höger klaff dinglade ännu mer avsliten nu. Efter ha känt lite och böjt på vingen så var det bara att konstatera att vingen går att rädda men behöver en rejäl fxning framöver.

Det var bara att byta plan och svepa loss med Frettchen som tröst, och det blev en fin session med rejält ballastad kärra och vinden torkade ut tandköttet när den blåste mellan tänderna på mitt stora leende hela tiden. En bra hangdag trots allt...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer

  1. Bummer! Tur den kom ned relativt hel och att du hade annat att lufta med dig. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar