Ute och inne på Sjögesta


Söndag 6 maj. Åkte ner till Linköping och F3K tävlingen i Sjögesta med Peter Jubel och Johan Sjöborg, tyvärr hade jag ägnat kvällen innan åt vin, kvinna och sång så jag var lite mör under resan ner. Efter en mängd stärkande glass, läsk, redbull och kaffe så var jag lite piggare och snart var vi framme vid fältet. Efter en snabb urpackning och montering av planen så var det dags att börja tävlingen. Det var strålande sol med blå himmel och lite molnsträngar, men en aningens svalt ändå, vinden pendlade lite och verkade bjuda på både lyft och en del turbulens från trädkanten framför fältet. Efter en snabb briefing så var det dags att värma upp och sen startade det.

Det blev en rätt intensiv tävling och luften var periodvis riktigt svår och lyften smala, trasiga och knorvliga brottningar. Men det fanns också riktigt bra lyft att gå långt bort och högt med, dock fanns det väldigt mycket sjunk att åka ner med så det blev en hel del ordentligt dramatiska omgångar. Ett flertal landade ute och det sprangs en hel del och långt för att hämta planen, och det lågflögs och skrapades mycket in de sista metrarana till fältet ett antal gånger av nästan alla. En depålandning loggades också som lyckligt nog hamnade i knät på en som satt där vilket var tur då det låg en hel del plan runtomkring, det skedde även en rejäl trädflygning borta vid stugan och den oranga A2n satt sen kvar hela dan och vinkade glatt till alla på fältet.

För min del så började första momentet bra, jag lyckades få ett bra lyft och kom långt ner, under återflyget tvingades jag flyga mellan träden för att komma tillbaka till fältet och det var ett rätt svettigt ögonblick. Sen barkade det iväg, i Alla-upp så gick det riktigt dåligt, fick inte ihop deat alls. Under Sista 3 så kom jag långt ner och under återflyget så trodde jag att planet klarat träden men fick trädkontakt och planet trillade mellan grenarna ner i backen, det vart en lång hämtning med passage av ett elstängsel och sen koll av planet, tack och lov så var skadorna små.

Det var lunch efter den omgången så jag ägnade den tiden åt att förbanna mig själv för min klumpighet och det var tur att det avbrottet kom då, för när det var dags igen så hade jag lugnat ner mig och kunde fokusera igen. Momentet efter lunch var Poker och efter ha sett hur de i gruppen före mig kämpat i riktigt svår luft så bestämde jag mig för att se till att bara ta poäng till varje pris. Det var lika svår luft när min tur kom så jag tog 1 minut som tid i första kastet och fortsatte sen med samma i de följande tills jag fyllt mina fem kast, så jag tog 5 minuter och gick av fältet nöjd med att skrapat ihop dem trots att det inte var mycket. Det visade sig sen att jag fick 1000 poäng för den tiden, till min stora förvåning.

I nästa moment, 1-2-3-4, så började det ok och jag hade en bra tid på gång när jag utelandade 2 meter från bandet vilket var bittert och satte mig i lite ofokus med svagt resultat som följd. Momentet efter gick rätt bra och fick en bra tid och det kändes väldigt bra just då, men momenten efter så gick det sådär och jag fick kämpa igen med en utelandning när jag hade en bra tid på gång. När tävlingsledningen avbröt vid det förbestämda klockslaget så innebar det att vi missade det sista momentet, en omgång Alla-upp till, men jag måste erkänna att jag var så slut i huvudet och urflugen då att det kändes bara som om det var skönt att det var över.

Vi packade ihop och sen tittade alla på, kom med hjälpsamma förslag och räckte en hjälpande hand eller två när Andreas försökte få ner sin A2a ur trädet medans vi väntade på att tävlingsledningen räknade ihop resultat. Precis när alla gett upp försöken och samlats för resultatredovisningen så trillade A2an självmant ner den sista biten och la sig i gräset.


Vinnare blev Peter Jubel, följd av tvåan Sören Svantesson och trea Stefan Wahlberg. Själv tog jag 10e plats och framför allt så kände jag mig nöjd med att ha höjt mina procent till 78,05%, ett kliv upp från de 59,74% jag hade på första tävlingen. Sen så var det bara att sätta sig i bilen och rulla hem, och man kunde vara lite nöjd över att åka i vinnarens bil, för hans första-plats-pris-godispåse var extra stor...


Stort tack till ni som läste åt mig, jag hoppas få återgälda det framöver.

Tobias aka Fluffracka



























Kommentarer