söndag 13 maj 2012

Träningsdagar och en premiär


De två veckorna efter Ikaros HLG Open i Örebro lade jag ner en hel del tid på träning inför Sjögesta F3K 2012 i Linköping. Jag loggade fem träningstillfällen och ett premiär flyg av min Polaris.

Tisdag 24 april. Trampade ut till Årsta med planen att öva på kastteknik framförallt då det blåste rätt kallt och starkt. Började kasta och märkte efteren stund att vinden ökade på en del och ballastade upp till 330 g och fortsatte snurra upp A2:an. Nosade på lite bubblor men kom inte igång ordentligt innan en lite hårdare sättning slet den lagade fenan från bommen, min lagning från Örebro höll inte, så det var bara att packa ihop och trampa hem lite moloket.

Söndag 29 april. Trampade ut till Årsta med lite ledig tid innan jobbet och fick till en timmes kastträning trots min tejpfästa nödlagning av fenan på A2:an. Labbade lite med olika ansatsteg och även en tvåvarvsteknik jag sett en japan göra på youtube, men det kändes lite väl yrt när man kastade iväg den. Loggern visade dock att jag fick en ca 5 % högre höjd när jag lyckades göra rätt, men kände mig lite tveksam och bestämde mig för att testa mer vid ett senare tillfälle. Tyvärr sprack och lossnade det runt det främre infästningshålet på vingen, så mer lagningar på kö framöver...

Måndag 30 april. Sov lite kort efter jobbnatten och trampade ut snabbt och riggade på Årsta. Hade med mig Edge:n fastspänd utan transportlåda bakpå hojen och trots att det kändes lite nervöst så gick det bra att få ut den på det viset. Började snurra upp den i det blå och fortsatte att testa tvåvarvstekniken men fick ingen känsla i det alls så återgick till de vanliga kasten. Fick en 5 minutare direkt i fint lyft och sen några 3 min och 2 min med blandade bomkast. Andra acken så tunnade det ut och jag fick någon enstaka 2 minutare, men ägnade resten av tiden åt kastteknik så det kändes som väl spenderad tid. Kände mig rätt nöjd när jag packade ner och trampade hem.

Tisdag 1 maj. Trampade ut till Årsta med Edgen därbak och träffade oplanerat Peter Jubel på fältet, snart dök Johan Sjöborg upp och vi började köra Alla-upp-sist-ner med 3 minuters tid. Det blev en rätt intensiv och mycket bra träningsdag med massor av fokuserat flyg, luftjagande, bomflyg, lågbrottningar och några bra omgångar. Kändes enormt givande att ha Peter och Johan att flyga med och mot, och det gav verkligen resultat på flera sätt för mitt flygande. Exprimenterade också en del med termikklaffen på Edgen och fick till en klar förbättring efter ett tag, och sedan lite mer labborerande med utslagen så att den blev lite lugnare, men den är fortfarande väldigt "sportig" i känslan. Var helt urflugen när jag packade ihop för dagen.


Torsdag 3 maj. Efter ha ägnat en hel kväll åt att felsöka vad det var som orsakade glappet i servosladdarna på min Polaris och gjort en total ominstallation i nosen så var jag väldigt peppad på att få premiärflyga den i det lugna vindskiftet som infann sig mitt på dagen. Tampade ut till Årsta och började rigga, när jag skulle skruva på vingen så dök det upp en lös röd sladd helt plötsligt, en av servosladdaran hade släppt från sin kontakt och det kändes som ett slag i ansiktet. Bara att packa ihop och trampa hem för att fixa det. Väl hemma så krånglade det ordentligt innan jag lyckades lösa det, men 2 timmar senare var jag tillbaka på Årsta igen.

Riggade snabbt i den alltmer tilltagande vinden och började med några trimkast, efter en stund så blev det dags att snurra upp den med lite mer kraft och oj vad fint den flög. Snart så ökade jag på kasten och hittade lite fint lyft i blåsten, återflygen gick smidigt i motvinden så den kändes väldigt skön att flyga. Snart fick jag en 5 minutare och några 2 och 3 minutare i den alltmer ökande vinden och jag bara skrattade för den flög så otroligt bra hela tiden, tänkte att nu blir det att sälja allt och köpa fler Polarisar pronto. Tillslut så blåste det så mycket, ca 6 - 7 m/s, att jag la ner innan turbulensen vid marken kunde ta tag och slamma den i backen, jag packade ner väldigt glad över premiärflyget och nöjd med att ha en sån kärra att flyga inför tävlingen i Sjögesta.


Tobias aka Fluffracka

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen gått "all in" i den här hobbyn. :)

    Det är härligt med nördar! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja man ska ju ägna sig åt det som gör livet roligt, som du vet. :)

    SvaraRadera