Nytt hang på Gåseborg


lördag 28 april. Vi åkte en bra bit norr om stan upp till Viksjö och tråcklade oss ut för att testa två nya hang som Olof nosat upp. Dessutom skulle vi möta upp en hangflygande kollega från Team Tornado, Jonas Leander, som Olof hade kontakt med. Vi började med att möta Jonas ute det lilla hanget på Lövholmen, men det var dubbel otur där för dels så hade vinden vridit och dels Jonas hade tappat sin radio på berget med katastrof som följd. Vi omgrupperade och körde tillbaka en bit och började sen en lite längre promenad upp mot Gåsberget och Gåseborg.

Väl på topp så var det bara att grattulera Olof till detta fantastiska fynd, ett makalöst stort och högt hang med en fantastiskt fin yta på toppen som var både öppen, stor och rätt slät. Som bonus så blandade den in fina ytor med mjukt gräs bland klipphällarna och en annorlunda fond av äppelträd och ekar i bakgrunden. Vi riggade med stora smil och kastade glatt ut i de ca 5 - 6 m/s som det bjöds på.

Jag började med en Multifunsession och fick virvla loss den ordentligt i det fina lyftet, man kunde verkligen laja loss och ägna sig åt hooverbatics där man kunde rolla den fint på stället och sen knivegga iväg igen. Det blev en skön stund och jag landade rätt nöjd men väldigt sugen på att låta Phoenixen svepa upp skyn. Så efter en snabb riggning av den så seglade den ut till en storluftsesh med bra fart och tryck i de rejäla looparna, gungorna och svepen. Jag flög mig helt lycklig och slutade först när det kändes som fingrarna stelnat i den något kalla vinden, landingen gick som en dans och det var bara att konstatera att Gåseborg har nog en av de absolut bästa landningsytorna av alla de klipphang vi flyger på. Det var bara att gå bakom en bit och låta den kråka ner och ta den i handen när den saktade in i den horisontella vinden ute på kanten, man fick en väldigt fin vinkel på inglidet tack vare det stora utrymmet på toppen.

Olof flög sitt senaste alster som är en liten vinge med rak bakkant och en snabb DS-profil, och den är klädd med vitlimmad brunpapp och sedan förstärkt med laminatfilm så den är både slät, hal och tålig. Det ska bli kul att se hur den här konstruktionstekniken håller för klipphangsflygandet framöver, för den är verkligen styv och knarrar som en glasfiberkärra när servona får resonans i vingen, dessutom låter den som en plankbit när den går i backen. Den flög hur fint som helst när han väl hade ställt ner utslagen lite, innan dess så fick vi se den gå i spinn lite plötsligt och det var ju förvånande, men när den väl var igång så ven den finfint och gick som en litet brunt skott över hela hanget med ett skönt vinande. Vi fick ett fint ögonblick när båda planen låg i gunga tillsammans och det kändes som om man ska försöka träna lite formationsflygning i framtiden, det var mycket snyggt att se.

När vi väl var nöjda så var det bara att packa ner och promenera tillbaka till bilen, där vi fick en extra bonus när vi hittade en hög kasserat blåskum som vi snabbt fyllde bilen med. En bra dag kort och gott...

Tobias aka fluffracka

Kommentarer